Projekt to wyjątkowy, bo na krakowskich doświadczeniach związanych z budową linii tramwajowej w modelu PPP wzorować się będą inne polskie miasta. Nie oznacza to jednak, że na dalszy plan schodzą potrzeby mieszkańców, którzy zmierzą się z sąsiedztwem budowy. Tramwaj do Mistrzejowic to wyzwanie nie tylko inżynierskie, ale i komunikacyjne.
Dział: Case study
Crowdfunding udziałowy notuje szybkie wzrosty. Jak podaje KNF, w 2020 r. poprzez platformy finansowania społecznościowego spółki zebrały od inwestorów prawie 77 mln zł, czyli o 125% więcej niż rok wcześniej1. Zaledwie 10 miesięcy później, do końca października 2021 r., spółki pozyskały prawie 292 mln zł z emisji udziałów i akcji w ramach crowdfundingu udziałowego, a miniony już rok był rekordowy pod względem liczby przeprowadzonych emisji2. Rosnące zainteresowanie tą formą finansowania oznacza również coraz większą konkurencję i rywalizację spółek o uwagę inwestorów. Niezbędne do osiągnięcia sukcesu jest zaplanowanie skutecznej i efektywnej kampanii PR, która nie tylko pomoże dotrzeć do potencjalnych akcjonariuszy, nagłośni działania firmy, ale także zachęci do zakupu akcji spółki. Jednak przykład kampanii komunikacyjnej Las Vegan’s pokazuje, że sukces akcji crowdfundingowej to nie tylko zebrane fundusze. Benefitów jest wiele więcej.
Sezon przeziębieniowy w pełni, a Ciebie zaczyna boleć głowa, drapie w gardle, czujesz się niewyraźnie... Idziesz do apteki, sklepu lub na stację benzynową i przy kasie sięgasz po jedno z opakowań leku przeciwbólowego. Dlaczego konkretnie tego, skoro w kapsułkach innego koloru była dokładnie ta sama substancja czynna?
Media społecznościowe wywierają coraz większy wpływ na funkcjonowanie podmiotów publicznych. Biorąc pod uwagę zaawansowane procesy globalizacyjne, w tym swobodny przepływ informacji w sieci internetowej, pojawia się coraz więcej czynników, które wpływają na ich wizerunek. Obecnie wizerunek firmy ma charakter subiektywny z uwagi na to, że składa się z reakcji internautów na szereg bodźców komunikacyjnych. Lasy Państwowe w ostatnich miesiącach doświadczyły kilku „afer” w sieci. W przestrzeni publicznej krążyły emocjonalne komentarze o tym, że LP zamieściły instrukcję, jak prawidłowo załatwić swoje potrzeby fizjologiczne w lesie czy o chrząszczu zabójcy. Tylko potwierdza to fakt, że najszerszym echem odbijają się kryzysy wizerunkowe firm w mediach społecznościowych, a nie sukcesy pozwalające zbudować zaangażowanie tysięcy internautów.
Pandemia COVID-19 wpłynęła prawie na każdy aspekt naszego życia. Czy zmiany, które zaszły, to w konsekwencji potrzebna ewolucja, czy już prawdziwa rewolucja, zapewne pokażą kolejne miesiące. Jedno jest pewne. Koronawirus wprowadził również nowe zasady na rynku pracy i w sposobie pracy. Praca zdalna, która w większości firm przed kryzysem była jednym z benefitów, w pandemii stała się codziennością. Nowa rzeczywistość na tyle spodobała się pracownikom i pracodawcom, że coraz głośniej mówi się, że biznes w przyszłości postawi na hybrydowy model pracy, a niektóre firmy w ogóle nie wrócą do biur. Pandemia zmieniła również relację pracownik – pracodawca. Niektórzy uważają, że ci pierwsi nie mogą już dyktować warunków, co miało miejsce dotychczas, i nadszedł zmierzch „rynku pracownika”. Inni wręcz przeciwnie – są przekonani, że dopiero teraz pracownik stał się najważniejszy. Kto ma rację? Prawda jest taka, że covidowa rzeczywistość odsłoniła nowe problemy oraz potrzeby zespołów, które stanowiły i wciąż stanowią wyzwanie nie tylko dla pracodawców, działów HR, ale i dla agencji PR odpowiedzialnych za działania z obszaru employer brandingu. Jak im sprostać?
Kiedy rozpoczynałem pracę nad tym materiałem, był przełom marca i kwietnia – równo rok od oficjalnego wejścia do Polski producenta smartfonów realme. Sama marka też nie ma długiej historii, bo powstała raptem w 2018 r. Minione 12 miesięcy było dla mnie prawdziwym rollercoasterem (zresztą nie tylko dla mnie). Wprowadzanie na rynek zupełnie nowego brandu pośrodku pandemii, u progu lockdownu mocno zweryfikowało pierwotne plany… Ale po kolei, bo ostatecznie wyszło naprawdę dobrze.
Mapy Google, które od wielu lat ułatwiają odnajdywanie placówek bankowych w każdym mieście, dziś pomagają klientom także bezpośrednio komunikować się z bankiem. Credit Agricole swoimi pionierskimi działaniami na platformie Google Moja Firma pokazuje, jak skutecznie wykorzystać ten kanał do zacieśniania relacji marki z klientami.
Świat zdominowany przez pandemię pragnie na nowo wziąć głęboki oddech. Społeczna odpowiedzialność biznesu zostaje wystawiona na wielką próbę jak nigdy wcześniej. To zmusza współczesny CSR do zmiany oblicza – teraz to sport wydaje się być czarnym koniem, na którego najbezpieczniej postawić. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prostsza, niż się wydaje – sport to zasada fair play, sport to rywalizacja, emocje i prawda. Sport jest tym, co przyciąga tłumy, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy traktują go jak rozrywkę niewysokich lotów. Co najważniejsze – sport łączy, a to właśnie poczucia wspólnotowości najbardziej nam teraz potrzeba.
W wielu z nas mieszka estetyczny barbarzyńca, który marzy o tym, by dorysować coś szalonego na dziełach wielkich mistrzów. Przeszkadzają w tym jednak kuloodporne szyby, barierki i ostrzeżenia krzyczące ze ścian galerii: NIE DOTYKAĆ! O prawdziwym kontakcie ze sztuką nie ma mowy. Co jednak stałoby się wówczas, gdybyśmy dali naszemu wewnętrznemu barbarzyńcy zezwolenie na prawdziwy kontakt ze sztuką? Przykład Surface AntyLuwr, kampanii PR zrealizowanej przez d*fusion communication, doskonale pokazuje, że dzięki takiemu posunięciu sztuka może zyskać drugie, cyfrowe i popkulturowe życie.
Wysyłki kreatywne do dziennikarzy — z tym prędzej czy później zmierzy się każdy PR manager. Chociaż projekt może wydawać się oczywisty, musisz pamiętać, że w świecie, w którym rządzą social media i influencerzy, należy postarać się odrobinę bardziej niż zwykle. Zwłaszcza jeśli chcesz trafić do redakcji informacyjnych w mediach mainstreamowych. Dobra wiadomość jest taka, że każdy produkt ma szansę dotrzeć do świadomości dziennikarzy, jeśli zostanie odpowiednio zaprezentowany. Wysyłki kreatywne górują nad konferencjami prasowymi już w swoim podstawowym założeniu – trafiają prosto do rąk dziennikarzy. To my wychodzimy do nich z produktem, zamiast zapraszać ich na prezentację.
Czy w trakcie pandemii można przekonać ludzi do zainwestowania w budowę kolei przyszłości i zebrać 118% celu finansowego w kampanii crowdfundingowej? A wszystko dzięki skutecznej komunikacji digitalowej i PR? Oczywiście, że tak. Receptą jest odpowiedni przekaz, aktywna komunikacja z odbiorcami, edukacja i „flow” pomiędzy agencją a klientem.