Poruszanie się po intrygującym świecie biznesu to wyzwanie, z którym na co dzień mierzy się wiele firm, w tym nawet tak wytrwani gracze, jak duże i doświadczone przedsiębiorstwa. Nie dziwi więc fakt, że biznesowy krajobraz, jaki roztacza się nad start-upami, sprawia, że i one mogą potrzebować komunikacyjnego wsparcia. Z pomocą w budowaniu świadomości marki i w mocnym ugruntowaniu pozycji na rynku przychodzą działania PR.
Dział: Strategia
Przywództwo społeczne jest jednym z wiodących trendów, według których kreowane są obecnie marki personalne szefów i managerów wysokiego szczebla. W dobie wciąż rosnącej świadomości polityki zrównoważonego rozwoju i jej wpływu zarówno na biznesy, jak i na całe społeczności, sposób, w jaki współczesny lider powinien pozycjonować się w świecie online, wydaje się oczywisty. Czy aby na pewno?
Rutyna i stagnacja to największa zmora każdego działu PR. Istnieje antidotum na impas w Twoim zespole: twórz komunikację marki w myśl nowych zasad marketingu i PR-u. Najważniejsze z nich przedstawiam w tym artykule.
Zdarza Ci się, że w Twojej codziennej pracy PR-owca tak mocno skupiasz się na bieżących zadaniach, że brakuje Ci czasu, aby gruntownie przemyśleć szerszą perspektywę i kierunek, w jakim powinna wizerunkowo podążać firma? Spokojnie! Aby to zmienić, wystarczy trzymać kurs na założone wcześniej cele i spójność przekazu. Jak to zrobić? Pomoże Ci w tym solidnie przygotowana strategia PR, która na morzu komunikacji zadziała jak nawigacja. To co, płyniemy?
Pracując w branży public relations od blisko 20 lat, napotkałem na swojej drodze niewiele firm, które miały opracowaną strategię PR i, co najważniejsze, konsekwentnie brały jej założenia pod uwagę w planowaniu codziennych działań komunikacyjnych. Spotkałem za to wiele takich, które nagminnie nadużywały słowa strategia, nazywając tak różne opracowania, które nią nie były. I sporo takich, które twierdziły, że na nic im ona. Tym dwóm ostatnim jestem wdzięczny szczególnie, bo bez nich nie powstałoby Icon Strategies.
Prowadzenie bloga firmowego ma pozytywny wpływ na budowanie relacji przedsiębiorstwa z konsumentem – wie o tym 89% content marketerów (Content Marketing Institute, 2020), którzy już na stałe wprowadzili blogi jako część strategii contentmarketingowych marek. Coraz częściej mówi się też o funkcji content marketingu w tworzeniu wizerunku marki. Warto pamiętać o szerszej perspektywie korzyści płynących z prowadzenia bloga firmowego: ten kanał to nie tylko platforma służąca pozyskiwaniu linków i umieszczaniu treści podporządkowanych SEO, ale również kolejne narzędzie do komunikacji z odbiorcami. Wiąże się to z wieloma możliwościami.
Producenci branży fashion chętnie realizują komunikację w oparciu o ideę ochrony środowiska. Obecnie oprócz naturalnych tkanin i tych pozyskanych z surowców wtórnych wysuwa się trend produkcji kolekcji „eco wash” – poprzez oszczędność wody, prądu i chemikaliów. Temat zrównoważonej mody przybiera na sile w komunikacji marek, zwłaszcza w obliczu coraz bardziej szkodliwego wpływu branży tekstylnej na środowisko. Czy taki styl komunikacji może być wadliwy, skoro każdy chce dobrze dla Ziemi? Jakie mogą czyhać zagrożenia?
Na co stawiać, aby zbudować dobry wizerunek hotelu, pensjonatu czy innego obiektu noclegowego? Marka takich miejsc jest głównie kojarzona z takimi elementami, jak nazwa, logotyp, kolorystyka, hasło reklamowe czy wystrój wnętrza. Jednak pod tym pojęciem kryje się zdecydowanie więcej aspektów, często niezauważalnych na pierwszy rzut oka. Aby właściwie budować wizerunek firmy, warto zacząć od podstaw, takich jak strategia PR.
Trwająca pandemia znacząco wpłynęła na rozwój e-commerce w Polsce i na świecie. Firmy zajmujące się handlem w sieci musiały szybko dostosować działania marketingowo-wizerunkowe do wirtualnej rzeczywistości oraz rosnących oczekiwań konsumentów. Zrozumienie ich potrzeb, budowanie zaufania i zwiększanie lojalności względem marki to kluczowe punkty każdej strategii komunikacji. Co zrobić, by klient wybrał właśnie Twój e-sklep, jak o niego zadbać i na co zwrócić szczególnie dużo uwagi, by wzmacniać wizerunek?
Komunikaty, którymi walczysz o uwagę swoich odbiorców, muszą natychmiast wzbudzać ciekawość i jednocześnie manifestować wiarygodność. Nie zrobisz tego przekazywaniem opinii. O ile nie jesteś Jeffem Bezosem, Elonem Muskiem ani Timem Cookiem, Twoje opinie nie będą nikogo interesować. Musisz sięgnąć po coś znacznie mocniejszego – skorzystaj z danych. Są szczególnie pomocne w relacjach z mediami. Jeśli walczysz o earned media, będą nieocenione. Dziennikarze chętniej skorzystają z Twoich informacji prasowych, jeśli będą miały solidny fundament w danych. Nikt nie zarzuci im wówczas, że tekst na podstawie firmowego komunikatu wygląda jak artykuł sponsorowany.
W Polsce jest zarejestrowanych 26 tys. fundacji oraz 117 stowarzyszeń. Z którymi podmiotami nawiązać współpracę oraz czy taka kooperacja niesie większe korzyści niż przyjazny wizerunek? Dlaczego organizacje pozarządowe potrzebują współpracy z biznesem i przede wszystkim czy biznes naprawdę potrzebuje NGOs?
Thomas Kolster jest działaczem marketingowym, którego misją jest przekonanie biznesu, że należy stawiać ludzi i planetę na pierwszym miejscu. Jako doświadczony specjalista z ponad 18-letnim doświadczeniem w dziedzinie brandingu i zrównoważonego rozwoju doradzał firmom z listy „Fortune 500”, małym start-upom, rządom, agencjom i organizacjom non profit. Jest założycielem globalnego ruchu Goodvertising, który zainspirował zmianę w reklamie na lepsze. Jest autorem dwóch książek: Goodvertising (Thames & Hudson 2012) oraz The hero trap (2020). Jest znanym na całym świecie mówcą, który występował w ponad 70 krajach na wydarzeniach, takich jak: TEDx, SXSW, D&AD i Sustainable Brands. Pisze felietony do „Guardian”, „Adweek”, „The Drum” i kilku innych magazynów, a także regularnie jest jurorem na międzynarodowych konkursach, takich jak Cannes Lions i D&AD. Jego przewodnia myśl życiowa jest prosta i brzmi: zmiana zaczyna się od Ciebie!