Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

12 sierpnia 2020

NR 3 (Sierpień 2020)

Transmisje live w mediach społecznościowych

0 1459

Transmisje na żywo podbiły media społecznościowe. Już od paru lat Facebook faworyzował ten rodzaj postów, ale od paru miesięcy – głównie od czasu pandemii – wiodą one prawdziwy prym! To zarówno najchętniej konsumowany content, jak i jedno z głównych narzędzi do osiągania korzyści biznesowych w mediach społecznościowych. Samą możliwość transmitowania na żywo bez korzystania z dodatkowych narzędzi umożliwia już praktycznie każda platforma social media.

Jesteśmy zmęczeni idealnymi reklamami uśmiechających się do nas ludzi, a autentyczność i szczerość zyskują coraz bardziej na znaczeniu w komunikacji. Odpowiedzią na te potrzeby są transmisje live. Szacuje się, że w 2021 r. wartość rynku transmisji na żywo ma wynosić ponad 70 bilionów dolarów (źródło: Neil Patel). Co ciekawe, jego wartość wzrosła o 99% (!) pomiędzy kwietniem 2019 a kwietniem 2020 (źródło: Daily eSports).
Aż 80% konsumentów deklaruje, że ogląda wideo na żywo chętniej, niż czyta blogi, a aż 60% użytkowników szuka w Google informacji na temat tego, co właśnie ogląda na żywo (źródło: Neil Patel).
Największa platforma do live streamów to Twitch. Do końca 2019 r. obejrzano na niej ponad 9,3 biliona godzin transmisji na żywo! Aczkolwiek największe wzrosty w latach 2018-2019 zanotował Facebook (źródło: Stream Elements). Niezaprzeczalnie game changerami tego rynku byli młodzi ludzie, millenialsi, ale w szczególności pokolenie Z, które ponad tradycyjną TV stawia streaming, w tym również ten na żywo. Pojęcie game changera można w tym kontekście odczytywać dosłownie, bo jeden z najczęściej oglądanych na żywo tematów to gry i e-sport. 

POLECAMY

Trendy światowe, którym warto, a nawet trzeba się przyjrzeć 

Na jakie programy, kanały i wydarzenia nadawane na żywo na świecie warto zwrócić uwagę i poczytać o nich więcej:

  1. Michael Grzesiek, pseud. Shroud – kanadyjski profesjonalny gracz e-sportowy polskiego pochodzenia. 
  2. Ninja – profesjonalny gracz Battle Royal. 
  3. ASMR – autonomous sensory meridian response – przyjemne mrowienie w okolicach głowy, szyi i innych obszarów ciała wywołane specyficznymi dźwiękami, np. szeptami. 
  4. Just Chatting – jeden z najpopularniejszych streamerów na Twitchu. 
  5. Felix Baumgartner i jego skok ze stratosfery w 2012 r. przy współpracy z ReddBullem – pomimo że od tego wydarzenia minęło 8 lat, historycznie miało ono ogromne znaczenie (nie tylko) dla transmisji na żywo. 
  6. Tfue oraz Viya – jedni z najpopularniejszych streamerów.  
  7. SpaceX Falcon Heavy oraz i SpaceX Falcon 9 –  starty rakiet. 

Dlaczego transmisje na żywo są tak popularne? 

Poza komunikatorami oraz stałą wirtualną wymianą informacji wymagamy czegoś rzeczywistego. To właśnie dlatego transmisje na żywo są tak popularne – dodają do komunikacji pierwiastek ludzki, którego nie jest w stanie dostarczyć nam tekst pisany czy zwykły obraz. Było to niezwykle widoczne i namacalne podczas pandemii. Nie mogliśmy wychodzić z domu, korzystać z zajęć jogi czy zajadać chleb na zakwasie w ulubionej kawiarni. To wszystko przeniosło się do sieci. Ale nie mogłoby zaistnieć poprzez artykuły czy nagrane wcześniej materiały. To nie to samo doświadczenie. Live streaming był najbliższy ideałowi. 
Żyjemy w świecie FOMO (fear of measing out) – boimy się, że coś nas ominie. Dzięki transmisjom na żywo możemy uczestniczyć w różnych wydarzeniach bez wychodzenia z domu – dlatego je oglądamy. Z drugiej strony nie mamy pewności, czy nie omija nas sama transmisja, a najczęściej zadawane pod streamami pytanie brzmi: „Czy będzie nagranie?” – to kolejny powód ich popularności. 

Dlaczego jako firma powinieneś wykorzystać transmisje na żywo? 

Po pierwsze, wróć do powyższych statystyk w tym artykule. Po drugie, odpowiadasz na ludzkie potrzeby opisane wcześniej. Ponadto: 

  • Niski próg wejścia. Nie musisz posiadać wysokiej jakości sprzętu oraz profesjonalnego studia nagrań. Oczywiście im lepsza jakość, tło, urządzenia – tym lepiej. Jednocześnie możesz zacząć od transmisji na żywo kręconych telefonem, aby powoli zwiększać jakość swoich nagrań. Wystarczy inwestycja w kamerkę (tutaj radzę poczekać – jedna z najczęściej polecanych kamer dla początkujących, czyli Logitech C920e Full HD 1080 podczas pandemii podrożała z niecałych 300 zł do 1000 zł, by teraz kosztować około 600 zł) czy mikrofon (najprostszy, ale nadal dobry, to koszt około 100 zł). Zamiast profesjonalnego studia nagrań, na początek możesz postawić na ładne i estetyczne tło. Transmisje na żywo nie są trudne w realizacji! Ten artykuł nie rozwiąże wszystkich aspektów technicznych, ale Google zrobi to na pewno. Wystarczy, że poświęcisz chwilę czasu chociażby na testy. Najlepiej uczymy się w praktyce. 
  • Natychmiastowy feedback! I dyskusja w czasie rzeczywistym. Uczestnicy live streamów chętnie dzielą się komentarzami i często zadają pytania. Odpowiadaj na nie! Tego typu informacja zwrotna i kontakt z potencjalnymi albo obecnymi klientami jest niezwykle cenny.Wykorzystaj to. Na początku możesz zawrzeć z uczestnikami „umowę”, w której ustalasz tryb zadawania pytań: będziesz na nie odpowiadał natychmiast albo zorganizujesz sesję Q&A na koniec. Interakcje budują zaufanie, a przede wszystkim zaangażowaną społeczność. 
  • Budujesz i tworzysz ważny element lejka sprzedażowego. Transmisje na żywo i webinary to jeden z ważniejszych elementów w sprzedaży kursów, marketingu B2B, ale nie tylko! Do działań remarketingowych możesz wykorzystać wydarzenie na FB czy bazę odbiorców z ludzi, którzy obejrzeli transmisję; budujesz wizerunek eksperta, przybliżasz ludziom swoje produkty bądź usługi, tym samym tworząc postawy zakupowe. 
  • Hakujesz algorytm wyświetlania treści, a raczej po prostu wykorzystujesz wiedzę o nim. Wideo na żywo to nadal najbardziej promowany przez wiele platform content. 
Rys. 1. Uruchomienie transmisji na stronie firmowej Faceeboka przez telefon

Jakie media społecznościowe umożliwiają Ci tworzenie transmisji na żywo? 

Wiesz już, że najczęściej oglądanymi live video są te na platformie Twitch. A jak to wygląda w najpopularniejszych mainstreamowych social mediach? 

Lekcja 1. Niezależnie od tego, jaką platformę wybierzesz, pamiętaj, aby: 

  • wcześniej poinformować swoją społeczność o transmisji, 
  • zadbać o stabilne połączenie internetowe oraz opcję awaryjną, 
  • zadbać o stabilizację obrazu (jeżeli nadajesz z telefonu),
  • przeczyścić kamerę (komputer i telefon), 
  • przygotować sobie plan/scenariusz transmisji. 

Facebook

Podczas transmisji na żywo na Facebooku widzisz aktualną liczbę osób oglądających oraz ich komentarze. Po zakończeniu możesz zachować stream na swojej stronie. A jeśli chodzi o komentarze, to na górze dyskusji masz możliwość przypięcia tego najważniejszego.  
Transmisje na żywo na stronie firmowej jesteś w stanie stworzyć z telefonu (rys. 1), wchodząc na swoją stronę, dodając post i klikając w opcję Transmisja na żywo. Nie zapomnij o opisie i tytule streamu! Masz tutaj dodatkowe opcje, takie jak zbiórka pieniędzy na żywo czy dodanie efektu rozszerzonej rzeczywistości. 
Aby rozpocząć transmisję na żywo z komputera, przechodzisz do sekcji dodawania postów i klikasz w przycisk Na żywo. Następnie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy