Jak to się stało, że międzynarodowy koncern pozwolił sobie na tak, delikatnie mówiąc, nietrafiony przekaz? Ktoś wpadł na nieciekawy pomysł, ktoś inny podjął złą decyzję, korporacyjna machina w porę nie zadziałała, a dzięki globalizacji i digitalizacji reklama szybko obiegła cały świat.
POLECAMY
Dlaczego o tym mówię? Pracujący w korporacjach specjaliści od komunikacji codziennie stają przed podobnymi wyzwaniami. Zastanawiamy się, czy nasz komunikat będzie tak samo zrozumiały dla odbiorcy w Niemczech, jak i na Filipinach; albo czy kolega z Montevideo zareaguje na naszą wiadomość tak samo jak ten z Wrocławia. Balansujemy pomiędzy wymaganiami pracodawcy a oczekiwaniami konkretnego pracownika. Specjalizujemy się po to, by móc działać efektywniej.
Jeszcze w 2017 r. specjalista ds. komunikacji korporacyjnej był specjalistą od wszystkiego. W jego portfolio można było znaleźć kompleksową obsługę komunikacji wewnętrznej, executive communications, organizowanie eventów, kontakt z dziennikarzami, robienie minutek ze spotkań managerskich, tworzenie wszelkiej maści komunikatów, zatwierdzanie materiałów promocyjnych i reklamowych, słowem – zaangażowanie we wszystkie działania komunikacyjne, brandingowe, PR-owe, employer brandingowe i wizerunkowe firmy, dla której pracował.
Dzisiaj, po latach pandemii, zawrotnej wprost digitalizacji komunikacji i zmianach, jakie zaszły w korporacjach, można śmiało powiedzieć, że korporacyjny, wewnętrzny „komunikator” nie jest już specjalistą od wszystkiego. Ma konkretne kompetencje i specjalizację. Jest częścią dobrze naoliwionej machiny, której tryby pełnią różne, samodzielne funkcje.
O tym, że kompetencje w pracy korporacyjnej są najważniejsze, pisałam już kilka lat temu, promując działania z zakresu Diversity & Inclusion mojego ówczesnego pracodawcy. Tym bardziej cieszy mnie teza zawarta w przeczytanym niedawno tekście o tym, że kończy się era zawodów, a zaczyna czas kompetencji1. Co to oznacza dla nas, specjalistów od komunikacji wewnętrznej, pracujących w międzynarodowych korporacjach?
Kompetencja to dana umiejętność, czasami cecha osobowości, które wykorzystujemy do wykonywania pracy zawodowej. Specjalizacją zaś jest nasza wiedza i znajomość konkretnych zagadnień. Ich kombinacja tworzy profil współczesnego korporacyjnego „komunikatora”, który mając pewien ogólny zakres wiedzy i umiejętności, jest ekspertem w konkretnej dziedzinie. |
Korporacyjne relacje
Jakie umiejętności przydadzą się w pracy we współczesnej korporacji? Moją kompetencją jest komunikacja wewnętrzna, specjalizuję się natomiast w branży centrów usług wspólnych (SSC, BPO). Jest to branża specyficzna, nakierowana na mocno zróżnicowanego klienta wewnętrznego. Pracuję projektowo, doradzam w kwestii komunikacji skonkretyzowanej tematycznie (D&I), pełnię funkcję relationship managera dwóch członków globalnego leadership teamu, jestem częścią zespołów projektowych wprowadzających zmiany w organizacji (Change Management), jaką jest centrum usług wspólnych firmy z branży farmaceutycznej. Zakres moich kompetencji jest szeroki, ale specjalizuję się w konkretnych zagadnieniach. Pracuję w zespole międzynarodowych specjalistów, w którym każdy odpowiedzialny jest za swoją część tortu, a razem zapewniamy ciągłość i jednolitość komunikacji wewnętrznej.
Są pewne cechy, które łączą członków zespołu zajmującego się komunikacją międzynarodową – wszyscy znamy realia pracy w korporacji i rozumiemy mechanikę jej działania, mamy odpowiednie kompetencje językowe i umiemy pisać. Co jeszcze nas łączy?
Lekcja 1. Jakie kompetencje potrzebne są ekspertowi ds. komunikacji we współczesnej korporacji? |
|
Co z tą zmianą? Zarządzanie zmianą w praktyce
Czy naprawdę muszę umieć zarządzać zmianą pracując w komunikacji? Jak najbardziej. O tym, jak ważn...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem