Jeśli nie widzieliście zeszłorocznej, wypuszczonej na egipski rynek, reklamy Citroena, to jesteście w mniejszości. W skrócie: starszy mężczyzna zatrzymuje się na pasach przed piękną, młodą kobietą i robi jej zdjęcie z fotela kierowcy, przez szybę – dzięki nowoczesnej technologii, jaką naszpikowana jest jego francuska maszyna.
Jak to się stało, że międzynarodowy koncern pozwolił sobie na tak, delikatnie mówiąc, nietrafiony przekaz? Ktoś wpadł na nieciekawy pomysł, ktoś inny podjął złą decyzję, korporacyjna machina w porę nie zadziałała, a dzięki globalizacji i digitalizacji reklama szybko obiegła cały świat.
POLECAMY
Dlaczego o tym mówię? Pracujący w korporacjach specjaliści od komunikacji codziennie stają przed podobnymi wyzwaniami. Zastanawiamy się, czy nasz komunikat będzie tak samo zrozumiały dla odbiorcy w Niemczech, jak i na Filipinach; albo czy kolega z Montevideo zareaguje na naszą wiadomość tak samo jak ten z Wrocławia. Balansujemy pomiędzy wymaganiami pracodawcy a oczekiwaniami konkretnego pracownika. Specjalizujemy się po to, by móc działać efektywniej.
Jeszcze w 2017 r. specjalista ds. komunikacji korporacyjnej był specjalistą od wszystkiego. W jego portfolio można było znaleźć kompleksową obsługę komunikacji wewnętrznej, executive communications, organizowanie eventów, kontakt z dziennikarzami, robienie minutek ze spotkań managerskich, tworzenie wszelkiej maści komunikatów, zatwierdzanie materiałów promocyjnych i reklamowych, słowem – zaangażowanie we wszystkie działania komunikacyjne, brandingowe, PR-owe, employer brandingowe i wizerunkowe firmy, dla której pracował.
Dzisiaj, po latach pandemii, zawrotnej wprost digitalizacji komunikacji i zmianach, jakie zaszły w korporacjach, można śmiało powiedzieć, że korporacyjny, wewnętrzny „komunikator” nie jest już specjalistą od wszystkiego. Ma konkretne kompetencje i specjalizację. Jest częścią dobrze naoliwionej machiny, której tryby pełnią różne, samodzielne funkcje.
O tym, że kompetencje w pracy korporacyjnej są najważniejsze, pisałam już kilka lat temu, promując działania z zakresu Diversity & Inclusion mojego ówczesnego pracodawcy. Tym bardziej cieszy mnie teza zawarta w przeczytanym niedawno tekście o tym, że kończy się era zawodów, a zaczyna czas kompetencji1. Co to oznacza dla nas, specjalistów od komunikacji wewnętrznej, pracujących w międzynarodowych korporacjach?
Kompetencja to dana umiejętność, czasami cecha osobowości, które wykorzystujemy do wykonywania pracy zawodowej. Specjalizacją zaś jest nasza wiedza i znajomość konkretnych zagadnień. Ich kombinacja tworzy profil współczesnego korporacyjnego „komunikatora”, który mając pewien ogólny zakres wiedzy i umiejętności, jest ekspertem w konkretnej dziedzinie. |
Korporacyjne relacje
Jakie umiejętności przydadzą się w pracy we współczesnej korporacji? Moją kompetencją jest komunikacja wewnętrzna, specjalizuję się natomiast w branży centrów usług wspólnych (SSC, BPO). Jest to branża specyficzna, nakierowana na mocno zróżnicowanego klienta wewnętrznego. Pracuję projektowo, doradzam w kwestii komunikacji skonkretyzowanej tematycznie (D&I), pełnię funkcję relationship managera dwóch członków globalnego leadership teamu, jestem częścią zespołów projektowych wprowadzających zmiany w organizacji (Change Management), jaką jest centrum usług wspólnych firmy z branży farmaceutycznej. Zakres moich kompetencji jest szeroki, ale specjalizuję się w konkretnych zagadnieniach. Pracuję w zespole międzynarodowych specjalistów, w którym każdy odpowiedzialny jest za swoją część tortu, a razem zapewniamy ciągłość i jednolitość komunikacji wewnętrznej.
Są pewne cechy, które łączą członków zespołu zajmującego się komunikacją międzynarodową – wszyscy znamy realia pracy w korporacji i rozumiemy mechanikę jej działania, mamy odpowiednie kompetencje językowe i umiemy pisać. Co jeszcze nas łączy?
Lekcja 1. Jakie kompetencje potrzebne są ekspertowi ds. komunikacji we współczesnej korporacji? |
|
Co z tą zmianą? Zarządzanie zmianą w praktyce
Czy naprawdę muszę umieć zarządzać zmianą pracując w komunikacji? Jak najbardziej. O tym, jak ważną rolę ma change management we współczesnej komunikacji korporacyjnej, przeczytamy cho...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem