Dołącz do czytelników
Brak wyników

Toolbox

16 listopada 2022

NR 12 (Listopad 2022)

10 kroków do skutecznej kampanii na TikToku

0 1770

TikTok to swoisty fenomen w świecie internetu – miejsce wyjątkowo otwarte i bezpośrednie, które promuje autentyczność i bycie sobą. Szczerości wymaga się tu również od marek, które decydują się wykorzystać aplikację jako swój nowy kanał komunikacji. Dowiedz się, jak przeprowadzić skuteczną kampanię na TikToku.

Transparentność i skrócenie dystansu z odbiorcami to świetna okazja, by pokazać, że marka rozumie media społecznościowe i jest na bieżąco z aktualnymi trendami. Jednak utrzymanie równowagi pomiędzy rozwijaniem nowego, dynamicznego i angażującego odbiorców kanału na TikToku a zachowaniem spójności z dotychczasową komunikacją i tożsamością marki może stanowić wyzwanie dla wielu marketerów. Jaki jest więc przepis na skuteczną kampanię na TikToku?

POLECAMY

1. Ustal cel kampanii

Zastanów się, jakich efektów oczekujesz od nadchodzącej kampanii. Chcesz zwiększyć sprzedaż w określonej grupie klientów czy raczej poprawić lub utrwalić wizerunek marki? A może poinformować o nowym produkcie lub nadać mu ważny dla Ciebie kontekst? Na TikToku – podobnie jak w przypadku kampanii marketingowej w każdym innym miejscu – to właśnie cel w ogromnej mierze determinuje ostateczny kształt działań. Jest także najważniejszym punktem odniesienia na każdym z późniejszych etapów. Cele, które najczęściej wybierają marki na tej platformie, to m.in. budowanie rozpoznawalności (maksymalizacja liczby wyświetleń), kierowanie ruchu na stronę internetową, a także zachęcanie do pobrania aplikacji i/lub dokonania zakupów w sklepie online.

2. Wybierz swój produkt lub usługę i wskaż korzyści, jakich dostarcza

Sieć drogerii, portal rekrutacyjny, producent słodyczy, a nawet dostawca armatury łazienkowej – to tylko kilka przykładów firm, które mają już za sobą pierwsze kroki na TikToku. Jeśli chcesz, by to właśnie Twoja marka zdobyła serca widzów, spróbuj odpowiedzieć na pytanie: co zyskają ci, którzy spotkają ją na TikToku? Czy może dostarczyć im rozrywki i wywołać uśmiech? A może podpowie lifehacki, czyniąc życie wygodniejszym? Czy podzieli się wiedzą lub odkryje jakiś sekret? Twoje produkty na pewno mają własne, unikatowe cechy i związane z nimi możliwości – postaw na nie na tym etapie.
Przykład: Rzuć okiem na profile @eobuwie lub @rossmannpl i zobacz, jak marki włączają w proces tworzenia treści swoich pracowników lub jak dopasowują swoją komunikację do muzyki, pory roku czy trendów. I wszystko to z uwzględnieniem najważniejszych Key Messages!

Niektóre formaty reklamowe dostępne na TikToku

  • Branded Effect – rozwiązanie, które umożliwia tworzenie autorskich filtrów. Przygotowane przez markę dodatki są dostępne zarówno dla niej (jako reklamodawcy), jak i dla użytkowników, którzy mogą wykorzystać je przy tworzeniu własnych filmów. Branded Effect wspiera przede wszystkim powstawanie user generated content.
  • Top View – jest formatem dostępnym dla marki na wyłączność. Wyświetla się natychmiast po uruchomieniu aplikacji wszystkim użytkownikom w danym terminie, dzięki czemu gwarantuje bardzo wysoki zasięg. To pełnoekranowa, angażująca kreacja, idealna w przypadku wprowadzania na rynek nowych produktów i usług.
  • In-Feed Ads – klasyczne reklamy w modelu aukcyjnym, które pozwalają na utrzymanie komunikacji w feedzie, dotarcie do określonych grup odbiorców i rozłożenie działań w dłuższym czasie. Mają też możliwość połączenia z tzw. collection ads – katalogiem produktów, który po kliknięciu przenosi do sklepu reklamodawcy.


3. Zastanów się, komu chcesz przedstawić Twoją markę

Mit o tym, że „TikTok to głównie tańczące dzieci”, runął z hukiem już dawno temu. W 2022 r. to otwarta i inkluzywna platforma, która zrzesza przedstawicieli każdej grupy wiekowej i obszaru zainteresowań. Znajdziesz tu m.in. sportowców amatorów, fanów tuningu aut, właścicieli start-upów i domowych szefów kuchni. Są też posiadacze psów i kotów, majsterkujący rodzice, fani kryptowalut, a nawet seniorzy prowadzący transmisje na żywo. Znasz już korzyści, których dostarcza Twoja marka lub produkt? Teraz możesz wpisać je w oczekiwania i potrzeby swojej przyszłych widzów. Pomyśl o ich zainteresowaniach, problemach lub codziennej rutynie i wprowadź je do swoich kreacji. W ten sposób odbiorcy zobaczą w filmach własne odbicie, a marka udowodni, że rewelacyjnie ich zna.
Przykład: Producenci poduszek często podkreślają w reklamach miękkość i ciekawy design swoich produktów. Jak wyróżnić się w tej kategorii? Pokaż, jak zbudować efektowną kryjówkę dla dzieci lub pozwól im przetestować różne rodzaje „amunicji” w bitwie na poduszki. Niech wybiorą najlepsze!

4. Określ ramowy budżet kampanii…

… i efekty, których oczekujesz od wydanych pieniędzy – jak np. konkretna liczba odsłon lub więcej zaangażowanych widzów. Jakie szacunki przyjąć? Widełki rozpoczynają się już od kilkunastu tysięcy złotych – w ramach takiego budżetu można przeprowadzić precyzyjną kampanię we współpracy z mikrotwórcami, tworząc przy tym kilka kreacji reklamowych. Wraz ze wzrostem liczby elementów składowych – np. twórców, kreacji czy formatów reklamowych – trzeba liczyć się ze wzrostem kosztów. Zasięgowa kampania dużych rozmiarów, która łączy rozpoznawalnych influencerów i najbardziej angażujące formaty, może kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych. Sky is the limit!

5. Zarysuj harmonogram kampanii

Teraz czas, by wziąć do ręki kalendarz i przemyśleć rozłożenie działań w czasie. Wolisz, by Twoje kreacje towarzyszyły użytkownikom przez dłuższy okres (np. kilka miesięcy) czy może chcesz wyraźnie zaznaczyć swoją obecność w krótkim terminie, (np. podczas weekendu lub tygodnia tematycznego)? Weź pod uwagę aktualny moment roku i okoliczności – jak choćby ważne daty, dni tematyczne i podaż reklam w danym okresie.

Przykłady
Prowadząc np. sieć siłowni, pewnie zaplanujesz dłuższą kampanię na styczeń i luty, kiedy dodatkowo sprzyja Ci siła noworocznych postanowień. Z kolei jako producent pączków tę samą kwotą możesz wydać na intensywną, tygodniową kampanię przed Tłustym Czwartkiem. Harmonogram pomoże Ci najefektywniej wykorzystać budżet.
 

Najczęściej popełniane błędy w kampaniach na TikToku

  • Nieprzemyślany dobór influencerów. Wiek, styl życia, zainteresowania, dotychczasowe współprace, poprzednio publikowane treści – to tylko kilka spośród wielu informacji, które musisz uwzględnić przy wyborze twórcy.
    Przykład: Osobie silnie związanej z tematyką #beauty może być trudno zainteresować swoich odbiorców tematyką sprzętu elektronicznego, ponieważ fani obserwują ją ze względu na zupełnie inne treści.
  • Nachalny charakter reklamy. Silny nacisk na przedstawianie wszystkich zalet produktu, ciągła obecność logotypu w kadrze, narzucanie twórcy bardzo restrykcyjnych oczekiwań (np. nienaturalnych dla niego sposobów prezentacji produktu) – to gotowy przepis na nieudaną kampanię. Użytkownicy TikToka zdecydowanie źle odbierają reklamy w stylu telewizyjnym i oczekują, że nawet w reklamach zobaczą indywidualny styl i cząstkę swoich idoli.
    Wskazówka: Włącz twórców w proces tworzenia kreacji i wysłuchaj ich wskazówek. To właśnie oni najlepiej znają zarówno swoją społeczność, jak i styl komunikacji TikToka. Nie bój się uwzględniać ich pomysłów.
  • Mocno napięty kalendarz. Choć do przygotowania TikTokowych kreacji niekiedy wystarczy smartfon i kilka wolnych chwil, stworzenie ciekawego i angażującego materiału o wysokiej jakości często wymaga większej ilości czasu.
    Wskazówka: Zaproponuj twórcom rozsądne ramy czasowe kampanii. Napięty kalendarz i krótkie terminy realizacji bywają dla nich przeszkodą, a jeśli dostaną więcej czasu, często są w stanie zagwarantować bardziej rozbudowane i ciekawsze treści.
  • Ponadprzeciętny apetyt na viral. Popularność TikToka i liczby świadczące o wyświetleniach lub interakcjach mogą tworzyć mylne wrażenie, że stworzenie viralowego wideo i wygenerowanie trendu jest dziecinnie prostym zadaniem.
    Zapamiętaj: Nie istnieje gotowy przepis na viral – każdy nowy trend na platformie jest spontaniczny i niepowtarzalny, a marki, którym uda się stworzyć viral, często same są zaskoczone.


6. Stwórz kreację kampanii

Praca nad kreacją to bez wątpienia najprzyjemniejszy i najbardziej elastyczny etap projektowania kampanii. Tworząc ją, pamiętaj, by wpisywała się nie tylko w cel, lecz również w dotychczasową komunikację i tożsamość marki – społeczność TikToka bardzo wysoko ceni sobie bowiem autentyczne brandy.

Wskazówki
Kiedy projektujesz kreacje, weź pod uwagę kilka dobrych praktyk, m.in.:

  • Zastosowanie charakterystycznej i lekkiej komunikacji – to naturalny styl TikToka. Twórz treści o pozytywnym wydźwięku, nie bój się humoru i filmów z przymrużeniem oka. Zerknij na profile @Tymbark lub @rossmannpl – te marki robią to dobrze!
  • Wykorzystanie aktualnych trendów na TikToku – zakładka „Odkryj” pomaga twórcom i markom być na bieżąco z muzyką, hashtagami i efektami, które są obecnie najpopularniejsze. Używając ich na swoim profilu, szybko możesz zostać dostrzeżony!
  • Real Time Marketing – na TikToku, podobnie jak w innych kanałach komunikacji, RTM cieszy się dużą sympatią odbiorców. W harmonogramie komunikacji warto uwzględnić tworzenie kreacji specjalnych, np. podczas ważnych wydarzeń sportowych.

A także wystrzegaj się podstawowych technicznych błędów, takich jak m.in.:

  • Źle dobrane oświetlenie – niezastąpione jest oczywiście światło dzienne. Jeśli potrzebujesz doświetlenia, warto rozważyć użycie np. popularnej lampy pierścienowej (tzw. ring light).
  • Nagrywanie w poziomie – TikTok jest platformą opartą na wertykalnym wideo, dlatego staraj się unikać publikowania horyzontalnych kreacji.
  • Niedbały montaż – ucięta końcówka klipu, zbyt cicha ścieżka dźwiękowa, brak płynnych przejść pomiędzy ujęciami – to szczegóły, które negatywnie wpływają na końcowy odbiór kreacji. Warto zadbać o wyeliminowanie ich na etapie montażu.

A jeśli potrzebujesz dodatkowych inspiracji, otwórz apkę i zajrzyj do sekcji „Dla Ciebie”.

7. Wybierz formaty reklamowe, których chcesz użyć

W zależności od budżetu i możliwości technicznych możesz skorzystać zarówno z ogólnodostępnych narzędzi, jak i wyjątkowych formatów oferowanych przez TikToka. Pierwsza opcja będzie idealna, jeśli Two...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy