Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Content marketing w social mediach

3 lutego 2020

Sześć rad, jak tworzyć kreatywne treści do mediów społecznościowych

0 1984

Stoi przed Tobą ktoś zupełnie zielony, np. kosmita. Wytłumacz mu, na czym polega różnica między kreatywnym a niekreatywnym postem w mediach społecznościowych. Ciężko, co? Intuicyjnie jesteś jednak w stanie bez problemu odróżnić zwykły post od kreatywnego.

Widzisz post, w którym sklep informuje o promocji na folię bąbelkową. Widzisz drugi post, w którym ten sam sklep promuje ten sam produkt, ale przez nawiązanie do modnych ostatnio „bombelków” (pieszczotliwe określenie małych dzieci). Który post jest bardziej kreatywny? A teraz zgadnij, który z nich miał ponad 2-krotnie większy zasięg organiczny, wygenerował ponad 4-krotnie więcej aktywności i został opublikowany na grupie AIE+ jako przykład kreatywnego postu.

POLECAMY

Rys. 1. Przykłady postów opublikowanych w 2019 r. na stronie Rajapack Polska

Gdyby ktoś założył kiedyś Uniwersytet Kreatywności, jednym z najważniejszych przedmiotów byłoby na nim zarządzanie pomysłami. Jest to bowiem proces, który dla twórców treści nigdy się nie kończy. Ponoć na to, w jakim stopniu jesteś twórczy, największy wpływ miało Twoje wychowanie. Dzieci są z natury bardziej kreatywne, ale pomysły części z nich są krytykowane, co zniechęca ich do rozwijania w sobie tej umiejętności. Nie zajmuję się jednak psychologią rozwoju, ale mediami społecznościowymi, więc skupię się na tym, na czym znam się najlepiej. Mam dla Ciebie sześć wskazówek, które pomagają mi w tworzeniu kreatywnych treści. Niech Cię nie zniechęcą coachingowo brzmiące śródtytuły – pod każdym z nich kryją się konkretne rady ;)

  1. Poznaj wszystkie możliwości
    Im więcej znasz formatów postów (na Facebooku jest ich ponad 20) i sposobów na uatrakcyjnienie posta (na Facebooku: emoji, hashtagi, nastrój/aktywność, meldowanie się, oznaczanie produktów), tym łatwiej przychodzi Ci tworzenie kreatywnych połączeń. Kreatywne karuzele, grafiki panoramiczne czy posty z pionowymi grafikami to nic innego jak efekt zabawy formatami. Śledź też wszystkie nowości w tym zakresie, bo nowe formaty to nowe szanse.
    Rys. 2. Przykład grafi ki panoramicznej, w której okręt uczestniczy w podróży po Facebooku
  2. Bądź na czasie
    Podobnie jak wyżej. Nowe wydarzenia to nowe możliwości. Jeśli kreatywność to sztuka znajdywania połączeń, to im więcej masz w głowie poznanych formatów, przescrollowanych memów, przeczytanych książek, obejrzanych filmów i przeżytych wydarzeń, tym łatwiej Ci te oryginalne połączenia znajdować. Jeśli masz przed sobą dwie kropki i musisz je w jakikolwiek sposób połączyć, to możesz to zrobić tylko na jeden sposób. Jeśli masz przed sobą trzy kropki i musisz w jakikolwiek sposób połączyć co najmniej dwie z nich, to możesz to zrobić aż na siedem różnych sposobów.
    Rys. 3. Rysunek do wpisu o tym, że LinkedIn kopiuje rozwiązania Facebooka
    W 2018 roku Facebook wprowadził nowe funkcjonalności, które do tej pory kojarzyły się wszystkim z LinkedInem. Pod koniec 2019 roku LinkedIn postanowił się odgryźć. Wiedziałem, że rok temu branża żyła tym, a teraz wszyscy żyją tym samym tylko w drugą stronę. Połączyłem te dwie kropki i przeszukałem w głowie szufladkę podpisaną „kopiowanie”. W ten sposób powstał jeden z pomysłów, z którego jestem najbardziej zadowolony. W dodatku przy okazji publikacji tekstu w 2019 roku mogłem wszystkim przypomnieć tekst z poprzedniego roku. Gdybym nie monitorował tego, czym żyje moja grupa docelowa, nie połączyłbym tych dwóch kropek.
  3. Wewnętrzna burza pomysłów
    Przypomnij sobie sytuacje, w których potrzebowałeś kilku pomysłów, a do głowy przychodził Ci tylko jeden. Czasami brakowało czasu na więcej. Innym razem Twój umysł blokował się na jednym...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy