W efekcie boss branding zaczął mocno zyskiwać na znaczeniu, a platforma LinkedIn stała się dla wielu z nich naturalnym wyborem do rozwoju, ze względu na swój profesjonalny charakter i oferowane funkcjonalności. Statystyki mówią same za siebie – ok. 20% użytkowników polskiego LinkedIn to osoby decyzyjne.
POLECAMY
Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na Konferencję Podatkowo-Biznesową "Jak znacznie zmniejszyć koszty prowadzenia biznesu w 2024 r. po zmianach przepisów podatkowych"!
Czym jest boss branding?
Próbując określić boss branding, często stawia się go na równi z personal brandingiem czy employer brandingiem, co z założenia wydaje się zasadne. Robiąc research w sieci, nie napotkamy wielu wzmianek czy książkowych definicji tego zagadnienia. Czym więc jest boss branding? Najprościej mówiąc, to budowanie marki osobistej szefa, lidera czy – jak kto woli – CEO. Patrząc trochę szerzej, dotyczy on także kadry C-level. Możemy więc mówić o szczególnym rodzaju personal brandingu, który poza bezpośrednim wpływem na prestiż własnej marki osobistej ma ogromne przełożenie na obraz firmy, którą reprezentuje w oczach klientów, partnerów biznesowych czy pracowników.
Nie od dziś wiadomo, że boss jest tylko jeden – marka osobista i to ona zazwyczaj wiedzie prym w świadomości odbiorców. Ciężko wyobrazić sobie Teslę bez Elona Muska czy Apple bez Steve’a Jobsa.
Obecność i głos lidera firmy na LinkedIn
Czy obecność i głos lidera firmy na LinkedIn ma znaczenie? Zdecydowanie TAK! Klienci i potencjalni pracownicy chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia, a silny brand osobisty z poziomu C-level może wpłynąć na postrzeganie całej firmy.
LinkedIn stanowi doskonałe środowisko do rozwijania boss brandingu. To nie tylko największa platforma biznesowa na świecie, ale także przestrzeń, gdzie budowanie wartościowych relacji oraz silna i autentyczna marka osobista są kluczem do sukcesu. Swoją aktywnością możesz zbudować na tej platformie zaufanie, które przełoży się na nowe szanse sprzedażowe czy pozyskanie najlepszych talentów na rynku. Co więcej – zyskujesz możliwość bezpośredniej komunikacji ze swoją grupą docelową 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i to totalnie za darmo.
Jednakże trzeba powiedzieć otwarcie, że nie jest to miejsce dla każdego. Zanim podejmiesz pierwszą aktywność na LinkedIn, oceń, czy jesteś na nią gotowy. Jak z biznesem, nastaw się na długofalowe działania, określ cel, grupę docelową, swoje mocne i słabe strony, ustal język, jakim będziesz chciał się posługiwać, zdefiniuj tematy, w których czujesz się dobrze i będzie o nich pisał, przygotuj się na sytuacje kryzysowe. Świadoma decyzja dotycząca obecności na tej platformie lub jej braku jest kluczowa.
Checklista skutecznego budowania marki lidera na LinkedIn
Zdefiniuj grupę docelową i określ cele, które chcesz realizować z poziomu swojej marki osobistej
Zastanów się na samym początku, do kogo chcesz dotrzeć na LinkedIn, jakie cele zamierzasz realizować oraz jakie wartości chcesz reprezentować. Interesuje Cię wyłącznie wspieranie wizerunku swojej firmy, wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych pracowników, a może wszystkie z wymienionych? To właściwy moment, by wybrać odpowiedni kierunek!
Posiadanie spójnej strategii firmowej na pewno będzie dobrym punktem wyjścia i znacznym ułatwieniem przy definiowaniu ścieżki komunikacji lidera na LinkedIn.
Zoptymalizuj swój profil osobisty
Zadbaj o jakość zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle. Wykorzystaj przestrzeń reklamową, którą oferuje. Dodaj słowa kluczowe w nagłówku i opisie w sekcji „O mnie”. W przypadku planowanej aktywności rozważ uruchomienie trybu autora, dzięki któremu zyskasz m.in. dostęp do dodatkowych narzędzi, takich jak wydarzenia live, audio, biuletyny, oraz będziesz mógł zdefiniować pięć hasztagów, związanych z tematyką Twoich publikacji, np. #leadership. Wyróżnij kluczowe materiały w sekcji „Polecane”. Uzupełnij swoje doświadczenie i wykształcenie. Spersonalizuj adres URL swojego profilu, a na końcu dodaj kluczowe umiejętności i zbierz rekomendacje.
Buduj jakościową sieć kontaktów poprzez relacje
Na etapie budowania sieci kontaktów zadbaj przede wszystkim o ich jakość, a nie liczbę. Akceptowanie każdego zaproszenia bez nawet wstępnej weryfikacji odbije się negatywnie na Twoich publikacjach. Brak akceptacji nie oznacza braku możliwości obserwowania profilu osobistego.
Jeśli to Ty wysyłasz zaproszenie, wówczas dobrą praktyką jest dodanie notatki, w której możesz w kilku słowach nawiązać do powodu wysyłki zaproszenia i już na początkowym etapie ocieplić relację. Unikaj nachalnej sprzedaży w pierwszej wiadomości. Kadra C-level jest zazwyczaj głównym targetem botów, kampanii reklamowych i spamerów, więc zapewne wiesz, o czym mówię.
Publikuj regularnie wartościowe treści i angażuj się pod postami swojej grupy docelowej
Często największą barierą wejścia na LinkedIn dla kadry C-level jest brak pomysłów na tematy postów. Będąc liderem, nie powinieneś mieć z tym wielkich problemów. Tematy masz na wyciągniecie ręki – wydarzenia branżowe, misja, wartości, rozwój Twojej firmy, nowe wdrożenia, rekomendacje klientów, zespół specjalistów, kudosy, trendy branżowe, historie z własnego życia związane z prowadzonym biznesem itd.
Pamiętaj też, aby od czasu pozostawić ślad pod postami Twojej grupy docelowej w postaci reakcji czy komentarza. Jeśli chodzi o regularność, to tu ponownie postaw na jakość kosztem ilości.
Korzystaj z dostępnych funkcjonalności
Wykorzystaj pełny potencjał, jaki oferuje swoim użytkownikom LinkedIn. Możesz nie tylko publikować wartościowe posty czy wchodzić w interakcje z nimi, ale też tworzyć wydarzenia online zarówno w klasyczny sposób, jak i prowadzić live’y czy pokoje audio. Dobrą praktyką jest również własny newsletter, gdy zamierzasz regularnie dostarczać swoim odbiorcom skondensowaną dawkę wiedzy – zerknij na profil Michała Sadowskiego (https://www.linkedin.com/in/michalsadowski1/), CEO w Brand24, w ramach inspiracji. Budując sieć kontaktów czy poszukując osób z Twojego targetu, nie zapominaj o możliwościach wyszukiwarki na LinkedIn. Do dyspozycji masz także możliwość tworzenia czy uczestnictwa w grupach tematycznych.
Platforma oferuje Ci również dostęp do płatnych funkcjonalności, m.in. kont premium – tu na szczególną uwagę zasługuje pakiet z Sales Navigatorem czy kampanii LinkedIn Ads. Ostatnio wdrożony format Thought Leaders, pozwalający na promocję postów publikowanych na profilach osobistych powiązanych z daną firmą, powinien Cię zainteresować.
Bądź autentyczny
Wydawać mogłoby się to oczywiste, ale nie jest. Często na Li...