Dołącz do czytelników
Brak wyników

DigitalPR

10 listopada 2020

NR 4 (Listopad 2020)

PR i content marketing – małżeństwo doskonałe, ale czy na całe życie?

0 1006

Public relations, jak się okazuje, ma wiele wspólnego z marketingiem treści. PR to budowanie wizerunku marki, zwiększenie jej rozpoznawalności, kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem oraz działania kryzysowe i antykryzysowe. Kluczowym zadaniem content marketingu jest planowanie, kreowanie oraz wzmacnianie działań marki oraz tworzenie wysokiej jakości treści, które przyciągają i angażują odbiorców, a także zachęcają ich do dialogu z brandem. Dlatego PR i content marketing tak świetnie się uzupełniają.

Sieć przepełniona jest olbrzymią ilością contentu. Aby przebić się ze swoimi treściami, nie wystarczy już tylko przygotowanie artykułu, infografiki czy poradnika. Z pomocą przychodzą nam materiały wideo oraz podcasty i webinary, które w czasie pandemii stały się bardzo popularne. Treści spełniają różne funkcje, między innymi takie, jak: edukacja, rozrywka, inspiracja, informacja czy oferta. Content jest też doskonałym uzupełnieniem komunikacji sprzedażowej oraz wzmacnia wizerunek ekspertów i buduje zaufanie wśród klientów.

POLECAMY

Lekcja 1. Kanały komunikacji

Nawet najlepszej jakości treści nie obronią się bez odpowiedniej dystrybucji, dlatego warto wykorzystać wszystkie możliwe kanały komunikacji. Nie ograniczaj się tylko do tych własnych i darmowych, ale skorzystaj również z płatnych. 
Kanały własne: strona www, blog, portfolio, newsletter. 
Kanały zewnętrzne: social media, publikacje w mediach, agregatory treści, portale. 
Kanały płatne: artykuły sponsorowane, reklamy jako forma dystrybucji. 


Warto pamiętać o zasadzie, która mówi, aby przeznaczać 20% czasu na tworzenie treści, a 80% na jej dystrybucję. Jeżeli przygotowujesz materiały o charakterze poradnikowym lub eksperckim, to pamiętaj, aby pojawiły się one nie tylko na Twoim blogu, ale również w serwisach społecznościowych typu Quora czy LinkedIn. Jeżeli zależy Ci na publikacjach na Instagramie czy Facebooku, bo tam znajduje się Twoja grupa docelowa, to zadbaj o odpowiednie formaty. Staraj się tworzyć treści, które ciągle będą aktualne i przydatne z punktu widzenia odbiorcy, czyli tzw. evergreeny. Jeżeli publikujesz content wideo, to przygotuj również scenariusz na podcast. Przy jednym podejściu stworzysz materiał wideo oraz audio. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i zyskasz dodatkowy format, który cieszy się coraz większą popularnością wśród odbiorców. Na kanał YouTube możesz przygotować dłuższy materiał, a do social mediów krótsze odcinki. Koniecznie pamiętaj o napisach, gdyż wielu odbiorców odtwarza takie materiały bez użycia dźwięku.
Wideo zwiększa współczynnik konwersji i z roku na rok jest coraz bardziej popularne. Odbiorcy dobrze reagują na tego rodzaju treści, ponieważ przyciągają ich uwagę i przekazują o wiele więcej informacji niż tekst. W ostatnich latach dzięki smartfonom i aplikacjom znacznie zmniejszyła się bariera w zakresie tworzenia wideo. Nie musimy już mieć kamery czy ekipy filmowej, aby tworzyć tego rodzaju materiały. Warto w tym momencie również wspomnieć o live’ach, które stają się coraz bardziej popularne, ponieważ są interaktywne i można zaprosić widzów do udziału w rozmowie. To świetny sposób, aby połączyć się ze swoimi obserwatorami lub potencjalnymi klientami. Warto tu podkreślić również wagę treści natywnych, które bardziej angażują odbiorców.

Jak marka przemawia do klienta?

Tworząc treści, pamiętaj o dopasowaniu ich do poszczególnych etapów lejka sprzedażowego. Zakup produktu lub usługi nie jest ostatnim elementem w procesie sprzedaży. Po nim następuje jeszcze etap lojalizacji oraz advocacy. Aż 70% konsumentów ufa rekomendacjom i recenzjom użytkowników. W świecie marketingu i komunikacji istnieje takie zjawisko, jak zero moment of truth. Zgodnie z definicją DIMAQ – międzynarodowego standardu kompetencji e-marketingowych – oznacza to, że użytkownik nie musi wchodzić w fizyczny kontakt z produktem/usługą, aby poznać o nim prawdę. Robią to za niego inni konsumenci, dzieląc się swoimi opiniami, sugestiami i spostrzeżeniami w internecie. Nim klient dokona zakupu, może poznać opinię nie tylko z perspektywy dostawcy, ale przede wszystkim innego konsumenta, która w jego oczach będzie też bardziej wiarygodna.
Dzięki nowoczesnym narzędziom do automatyzacji marketingu marki mogą tworzyć lepiej ukierunkowane i spersonalizowane kampanie. Marketing automation to obecnie trend, z którego korzysta coraz więcej firm, zarówno większych, jak i mniejszych, a jego rola będzie cały czas rosła. Dzięki takim rozwiązaniom przedsiębiorstwa oszczędzają czas i zasoby, angażują potencjalnych klientów, zwiększają współczynnik konwersji oraz zbierają dane.
Istnieje wiele platform do marketing automation, dzięki którym można zautomatyzować interakcje w mediach społecznościowych, witrynach internetowych czy reklamach typu „pay-per-click” (PPC). Te większe, bardziej kompleksowe platformy do automatyzacji marketingu umożliwiają przechwytywanie informacji o potencjalnych klientach, docieranie do nich różnymi kanałami i śledzenie ich postępów w lejku sprzedażowym. Główną zaletą takich rozwiązań jest personalizacja, czyli dostosowanie treści do odbiorców na podstawie ich preferencji i zachowania na stronie www.

Trendy w automatyzacji marketingu

  1. Uczenie maszynowe i s...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy