Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

13 maja 2020

NR 2 (Maj 2020)

Community relations – podstawa przedsięwzięć związanych z budową inwestycji

0 1561

Kiedy koncentrujesz się na rozwoju inwestycji, łatwo możesz zgubić się w liczbach, takich jak zyski, marże czy sumy ze sprzedaży. Pamiętaj jednak, że chociaż rozwój mierzy się liczbami, jest on również zależny od ludzi. I nie chodzi tu tylko o Twoich pracowników, ale także społeczność, w której budujesz swoją inwestycję. Przeczytaj artykuł i sprawdź czym jest community relations.

Ludzie w Twoim otoczeniu to nie tylko liczby. Mają oni rodziny i przyjaciół, to mieszkańcy, którzy posiadają swoje potrzeby, ale też obawy związane z budową nowej inwestycji. Jeśli zależy Ci na pozytywnym wizerunku firmy, sprawnej i bezkonfliktowej budowie, to powinieneś zadbać o dobre relacje z lokalną społecznością. Z sąsiadami warto żyć w zgodzie. 
Mieszkańcy z pewnością będą dopytywać o to, co powstaje w ich okolicy. Nikt nie lubi nagłych zmian, które utrudniają mu codzienne życie. Będą narzekać na hałas, przeszkody, zniszczenie infrastruktury. Jeśli firma nie zareaguje na ich komunikaty, poczują się ignorowani, a stąd już niedaleko do poważnych kłopotów. Niezadowoleni mieszkańcy mogą sprawiać problemy, a nawet zablokować budowę. Jesteśmy w stanie zminimalizować ich frustrację, jeśli poinformujemy ich wcześniej o planowanych pracach i ewentualnych zakłóceniach.
 

POLECAMY

Lekcja 1. Dlaczego community relations jest tak ważne:

  • pomaga budować reputację, 
  • zwiększa rozpoznawalność firmy,
  • buduje lojalność klientów,
  • zwiększa morale wśród pracowników,
  • może prowadzić do wzrostu sprzedaży,
  • zachęca potencjalnych inwestorów.


Kto, jak często i w jaki sposób?

Community relations zacznij od wskazania osoby, a najlepiej stworzenia zespołu, który będzie odpowiedzialny za komunikację z lokalną społecznością. Zrób to jeszcze na etapie planowania inwestycji, żeby przygotować się na kluczowy dla budowania relacji moment, czyli pierwszy kontakt. Jak to mówią – pierwsze wrażenie robi się tylko raz. 
Punktem wyjściowym jest stworzenie planu komunikacji z mieszkańcami, który będzie wyznaczał obszary działań i sposoby dotarcia. Staraj się, aby kontakt z lokalną społecznością był jak najczęstszy. Jeśli nie masz pretekstu do nawiązania komunikacji – stwórz go. Zorganizuj swoje wydarzenie albo dołącz do jakiejś lokalnej inicjatywy. Jeśli mieszkańcy nie są przychylnie nastawieni do Twojej firmy, nie narażaj się na niepotrzebne konfrontacje. Nie organizuj ekowarsztatów dla ludzi, którzy mają pretensje, że zniszczyłeś im działki i twierdzą, że nie chcesz ich naprawić. Lepiej zejdź wtedy na drugi plan i wesprzyj lokalną imprezę, na przykład poprzez zakup prezentów dla dzieci.

Jak dotrzeć do lokalnej społeczności? 

Tradycyjnym sposobem przekazywania informacji mieszkańcom są biuletyny i publiczne spotkania. Jednak w dobie internetu istnieje wiele innych form komunikacji, które możesz wykorzystać. Uruchomienie kanałów online powinno odbyć się jeszcze przed rozpoczęciem budowy, bo kiedy ciężki sprzęt pojawi się na miejscu inwestycji, część ludzi skieruje się bezpośrednio do Google, żeby znaleźć informacje o tym, co się dzieje. Zamiast pozwolić mieszkańcom na frustrację, lepiej poinformować ich o planowanych zmianach za pomocą dedykowanej strony internetowej czy profilu na Facebooku. Zaletą komunikacji online jest jej dostępność 24/7. Zainteresowane osoby mogą w każdej chwili poczytać o inwestycji i znaleźć odpowiedzi na swoje pytania.
 

Pamiętaj

Komunikacja online nigdy nie zastąpi relacji face-to-face. Rozmowy z sąsiadami, pukanie do drzwi i spotkania są nadal najlepszą praktyką. Ekran nigdy nam tego nie zrekompensuje.


Narzędzia, które pomogą zbudować dobre relacje z lokalną społecznością

Lokalny łącznik 
Bezpośrednie dotarcie do mieszkańców ułatwi powołanie osoby, z którą będą mogli się kontaktować. Zapewni to skoordynowaną i spójną komunikację pomiędzy lokalną społecznością a inwestorem i podwykonawcami.

Materiały informacyjne 
Biuletyny, e-maile, strona internetowa z informacjami o budowie, konsultacje online, dedykowany numer telefonu dla mieszkańców – im więcej kanałów komunikacji uda nam się stworzyć, tym łatwiej i skuteczniej dotrzemy do ludzi.

Spotkania z mieszkańcami 
Najlepiej organizować je w małych grupkach, abyśmy mogli każdego wysłuchać  i swobodnie porozmawiać. W większych grupach ludzie często bywają bardziej roszczeniowi. Poza tym trudno się rozmawia, kiedy jedna osoba przekrzykuje drugą. Dzięki kameralnym spotkaniom z mieszkańcami możemy załagodzić czy rozwiązać ewentualne konflikty, zanim wymkną się one spod kontroli. Jeśli organizujesz spotkania, które mają rozwiązać jakieś spory, przygotuj wcześniej harmonogram planowanych zebrań i oznacz je skalą ryzyka, jakie może wystąpić, na przykład „spotkania neutralne” czy „spotkania wysokiego ryzyka”. Będziesz wtedy wiedział, na co się nastawić. Może zaprosić prezesa firmy, żeby pokazać, że zależy wam na mieszańcach?
 

Lekcja 2. Dobra strona internetowa poświęcona komunikacji z lokalną społecznością powinna zawierać:

  • harmonogram prac budowlanych, 
  • interaktywną mapę, 
  • Q&A stworzone wspólnie z mieszkańcami,
  • formularze kontaktowe,
  • aktualizacje i zdjęcia z przebiegu prac, 
  • filmy time-lapse czy CGI flythrough.

 

Case study

Przykładem dobrze przemyślanej i funkcjonalnej strony internetowej poświęconej relacjom z lokalną społecznością była platforma inwestycji Berkshire House w Maidenhead, Anglia. Strona została uruchomiona od razu po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Zawierała projekt inwestycji, harmonogram prac, najważniejsze informacje o budowie, a także historię terenu i dane o zespole deweloperskim. 
Na stronie regularnie pojawiały się zdjęcia z kolejnymi fazami prac. Użytkownicy mogli zarejestrować się na platformie i otrzymywać newslettery z informacjami o następnych etapach inwestycji. Szybkie linki na każdej podstronie pomagały w nawigacji, a odnośniki do Facebooka, Twittera i Google+ miały zachęcać użytkowników do dzielenia się informacjami na forum. Strona była promowana w mediach społecznościowych założonych na potrzeby inwestycji i monitorowana za pomocą Google Analytics. 


Foto- i wideorelacje 
To atrakcyjny sposób informowania o postępach w budowie. Zdjęciami i filmami możesz podzielić się na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Jeśli dysponujesz większym budżetem, możesz zainstalować kamerę internetową, która będzie relacjonowała prace na budowie.

Lokalne media 
Są bardzo ważnym środkiem przekazu.  Nawiązanie pozytywnej relacji z lokalnym dziennikarzem może być przydatne zwłaszcza w przypadku skarg czy sytuacji kryzysowych. W budowaniu relacji pomoże regularne organizowanie konferencji prasowych. Najlepiej dla niewielkich grup dziennikarzy, abyś miał możliwość porozmawiać z każdym z osobna. Możesz przygotować dla nich niewielkie upominki, szczególnie jeśli akurat jest ku temu jakaś dodatkowa okazja, np. święta. Trzeba jednak uważać, żeby nie zostało to odebrane jak łapówka. Dlatego najlepiej wręczać prezenty na koniec spotkania, jeśli atmosfera była w porządku i dziennikarze są do Ciebie pozytywnie nastawieni. Pamiętaj, że lokalni dziennikarze zawsze będą trzymali stronę mieszkańców, dlatego graj czysto.

Lokalny reporter 
Ciekawym pomysłem, który pomoże Ci zachęcić mieszkańców do kontaktu z Twoim zespołem, jest zaangażowanie lokalnych reporterów. Mogą to być miejscowi dziennikarze, którzy będą informować lokalną społeczność o statusie budowy, np. za pomocą kanałów online czy mediów. Takie relacje wzbudzają zawsze więcej zaufania i zainteresowania mieszkańców, ponieważ są tworzone przez „ich” człowieka.

Obecność
Przede wszystkim bądź obecny w życiu mieszkańców. Przyłącz się do miejscowych inicjatyw. Zorganizuj eventy dla lokalnej społeczności, np. warsztaty dla dzieci. Zbuduj elementy infrastruktury, które są dla nich ważne, np. plac zabaw, chodnik czy ławki w parku. Działaj na rzecz mieszkańców. Pokaż, że Ci na nich zależy.

5 kroków do tego, by zbudować dobre relacje z mieszkańcami

Akcje charytatywne
Działalność charytatywna i wszystkie akcje z obszaru CSR ocieplają wizerunek firmy. Mamy tutaj sporo możliwości. Możesz zorganizować bankiet z licytacją nagród, z których środki przekażesz na miejscową organizację char...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy