Dołącz do czytelników
Brak wyników

DigitalPR

3 marca 2021

NR 5 (Styczeń 2021)

Kanał własny marki na YouTube

0 1096

Kanał marki na YouTubie jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi, które pozwala budować wokół brandu zaangażowaną społeczność, przekazywać jej wartości oraz budować awareness wśród odbiorców. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego (każdej branży, każdej marki, biznesu każdej wielkości). Czy Twoja marka zyska na stworzeniu swojego kanału na YouTubie?

Ponad 95% internautów w Polsce (około 26 mln konsumentów) regularnie korzysta zarówno z Facebooka, jak i z YouTube. Na tej drugiej platformie spędzają jednak zdecydowanie więcej czasu, regularnie poszukując informacji o produktach i usługach. YouTube stał się nie tylko największym portalem wideo, drugą największą wyszukiwarką internetową, lecz również najpopularniejszym medium społecznościowym w naszym kraju. Dlaczego w takim razie aż 50 mln firm na świecie ma fanpage na Facebooku, a tylko kilka ma regularnie prowadzony kanał na YouTube? W tworzeniu „własnej telewizji tematycznej” – największego projektu, jaki marka może podjąć naYouTube– tkwi olbrzymi potencjał, a marki, które już zainwestowały w ten kanał komunikacji, osiągają niesamowite rezultaty.

POLECAMY

Czym jest kanał własny marki na YouTube?

Posiadać kanał własny marki to jak budować własną telewizję tematyczną – spójne z marką, społecznościowe medium, które w grupie docelowej w wieku 13-45 lat może skutecznie zastąpić działania ATL. Dla osób z tej grupy YouTube jest wiodącą platformą wideo. Dzięki posiadaniu kanału marka może wyrazić swoje wartości oraz wchodzić w bezpośrednie interakcje z klientami. Własna telewizja zapewnia dużą rozpiętość działań – umożliwia zarówno przekazy emocjonalne, wizerunkowe, jak i wprost reklamowe. Będzie dopasowana do grupy docelowej marki, a dzięki pełnej kontroli publikowanych treści również zupełnie zgodna z ideą brand safety.

Kanały tematyczne z grupą widzów o jasno określonych zainteresowaniach to ulubieńcy algorytmów platformy, w dużej mierze dlatego, że odpowiadają bezpośrednio na pytania, które grupa odbiorców może zadawać na pośrednictwem wyszukiwarki (zarówno Google, jak i YouTube).

Rys. 1. Kanał własny marki Tymbark: Studio Tymbark

Kanał własny marki na YouTube 

NIE JEST miejscem na:

  • Mówienie w kółko o marce – tworzenie kanału własnego marki, na którym będziemy opowiadać o produktach i epatować nachalną reklamą, nie ma sensu. Kanał marki, choć ma spełniać cele marketingowe, musi być tematyczny (o czymś). Musi intrygować, bawić,  edukować – przedstawiać treści, które będą stanowić wartość dla odbiorców. W końcu celem tworzenia brandowych odcinków jest to, by były oglądane z wyboru.
  • Publikowanie klasycznych reklam – nawet największe korporacje i instytucje popełniają ten błąd: traktują YouTube jako repozytorium spotów i archiwum materiałów i co gorsza, zupełnie bez świadomej kontroli. Nietrudno znaleźć na ich kanałach tytuły filmów pod którymi wyłączona jest możliwość komentowania.

Po co Twojej marce kanał na YouTube i jakie są z tego korzyści?

Niech fakty mówią same za siebie:

  • w ciągu ostatnich 3 lat czas spędzany na YouTube wydłużył się 5-krotnie, podczas gdy oglądalność telewizji stopniowo spada,
  • Polacy w wieku 16-24 lata oglądają już o 20% mniej linearnej TV niż jeszcze kilka lat temu,
  • grupa tzw. light TV viewers (oglądających telewizję mniej niż godzinę dziennie lub wcale) stale się powiększa.

W związku z tym oczywista staje się konieczność rozszerzania działań digitalowych marki, które zapewnią dobudowanie zasięgu i częstotliwości w grupie docelowej. Wśród nich wyróżnia się właśnie kanał na YouTube, który przynosi konkretne profity:

  • dociera z komunikacją marketingową tam, gdzie jest uwaga konsumentów,
  • pozwala kształtować przekaz, tak aby konsumenci odbierali go z przyjemnością i z wyboru,
  • stanowi wiarygodne źródło informacji i pozwala na lojalizowanie grup, do których trudno dotrzeć innymi kanałami komunikacji,
  • umożliwia długie życie treści, które dodatkowo są wysoko pozycjonowane w wyszukiwarkach (zarówno w YouTube, jak i w Google),
  • zapewnia znaczną przewagę konkurencyjną w medium o mniejszym wysyceniu przekazami reklamowymi,
  • umożliwia dokładną analitykę i pomiar efektywności działań, a dzięki swojej interaktywności i społecznościowemu charakterowi – zdecydowanie lepsze rozumienie własnych odbiorców i odkrywanie niedostępnych wcześniej insightów,
  • jest długotrwałą i pochłaniającą wiele zasobów inwestycją – ale jest to inwestycja o największym zwrocie.

Lekcja 1. 5 podstawowych zasad prowadzenia kanału marki

  1. Kanał musi być zbudowany wokół tematu/pasji. Dodatkowe, niezwiązane z głównym przesłaniem treści, nie tylko zaburzają pozycjonowanie w algorytmie YouTube’a, ale również utrudnią pozyskiwanie odbiorców. Kanał marki, gdzie wrzucasz tylko reklamy, nie będzie platformą do komunikacji.
  2. Algorytm kocha regularność – format kanału musi być na tyle pojemny, aby umożliwiał regularną, długotrwałą komunikację.
  3. YouTube to nie blok reklamowy – jeżeli treści nie będą atrakcyjne, a będą przeładowane komunikatem reklamowym, zostaną odrzucone przez widzów.
  4. Buduj społeczność – korzystaj z benchmarków, jakimi są influencerzy. Wykorzystuj pozostałe platformy social mediowe, crossy z innymi twórcami do promocji własnego kanału.
  5. Ciągle optymalizuj – w przeciwieństwie do działań w telewizji, na YouTubie otrzymujesz ciągły feedback (zarówno intencjonalny, wyrażony w komentarzach, jak i pasywny, w postaci odpływu widzów z kanału). Dzięki temu masz możliwość polepszania swoich treści i przyciągania nowej widowni.

Czy to  strzał w dziesiątkę dla Twojej marki?

Własny kanał jest dla Ciebie, jeśli Twoja grupa docelowa ogląda YouTube. Brzmi banalnie, ale ocena potencjału grupy docelowej na YouTube powinna być pierwszym i najważniejszym krokiem przed podjęciem inwestycji. Na przykład jeśli Twoja grupa docelowa jest bardzo szeroka i są to osoby w młodym wieku (13-35 lat) – jest duża szansa, że stworzysz rozrywkowy kanał, dzięki któremu zdobędziesz uwagę osób, do których ciężko dotrzeć innymi środkami przekazu (niezbyt często oglądają telewizję oraz nagminnie korzystają z AdBlocków). Jeśli jednak celujesz w targety powyżej 55. roku życia – reklamy telewizyjne będą zdecydowanie lepszym wyborem.

Kanał marki niekoniecznie jest dla Ciebie, jeśli oczekujesz natychmiastowych efektów albo chcesz wystartować z jednorazową promocją produktu lub usługi. 

Kanał marki jest też rozwiązaniem dla Ciebie, jeśli kierujesz swoje produkty lub usługi do jasno określonej lub wyspecjalizowanej grupy docelowej. W takiej sytuacji wykorzystanie innych mediów (np. telewizji) może okazać się bardziej kosztowne i mniej efektywne ze względu na treść, którą chcesz skierować do specyficznego targetu. YouTube da Ci możliwość dotarcia do ekspertów w dziedzinie, w której się specjalizujesz. Kanały tematyczne (o czymś) z grupą widzów o jasno określonych zainteresowaniach to ulubieńcy algorytmów platformy, w dużej mierze dlatego, że odpowiadają bezpośrednio na pytania, które grupa odbiorców może zadawać za pośrednictwem wyszukiwarki (zarówno Google, jak i YouTube).

Kanał marki niekoniecznie jest dla Ciebie, jeśli oczekujesz natychmiastowych efektów albo chcesz wystartować z jednorazową promocją produktu lub usługi. Niezależnie od nakładów i budżetów budowanie społeczności, kształtowanie ich nawyków i produkcja jakościowych materiałów po prostu wymagają czasu.

Kanał marki nie jest dla Ciebie, jeśli nie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy