Ponad 95% internautów w Polsce (około 26 mln konsumentów) regularnie korzysta zarówno z Facebooka, jak i z YouTube. Na tej drugiej platformie spędzają jednak zdecydowanie więcej czasu, regularnie poszukując informacji o produktach i usługach. YouTube stał się nie tylko największym portalem wideo, drugą największą wyszukiwarką internetową, lecz również najpopularniejszym medium społecznościowym w naszym kraju. Dlaczego w takim razie aż 50 mln firm na świecie ma fanpage na Facebooku, a tylko kilka ma regularnie prowadzony kanał na YouTube? W tworzeniu „własnej telewizji tematycznej” – największego projektu, jaki marka może podjąć naYouTube– tkwi olbrzymi potencjał, a marki, które już zainwestowały w ten kanał komunikacji, osiągają niesamowite rezultaty.
POLECAMY
Czym jest kanał własny marki na YouTube?
Posiadać kanał własny marki to jak budować własną telewizję tematyczną – spójne z marką, społecznościowe medium, które w grupie docelowej w wieku 13-45 lat może skutecznie zastąpić działania ATL. Dla osób z tej grupy YouTube jest wiodącą platformą wideo. Dzięki posiadaniu kanału marka może wyrazić swoje wartości oraz wchodzić w bezpośrednie interakcje z klientami. Własna telewizja zapewnia dużą rozpiętość działań – umożliwia zarówno przekazy emocjonalne, wizerunkowe, jak i wprost reklamowe. Będzie dopasowana do grupy docelowej marki, a dzięki pełnej kontroli publikowanych treści również zupełnie zgodna z ideą brand safety.
Kanały tematyczne z grupą widzów o jasno określonych zainteresowaniach to ulubieńcy algorytmów platformy, w dużej mierze dlatego, że odpowiadają bezpośrednio na pytania, które grupa odbiorców może zadawać na pośrednictwem wyszukiwarki (zarówno Google, jak i YouTube).

Kanał własny marki na YouTube
NIE JEST miejscem na:
- Mówienie w kółko o marce – tworzenie kanału własnego marki, na którym będziemy opowiadać o produktach i epatować nachalną reklamą, nie ma sensu. Kanał marki, choć ma spełniać cele marketingowe, musi być tematyczny (o czymś). Musi intrygować, bawić, edukować – przedstawiać treści, które będą stanowić wartość dla odbiorców. W końcu celem tworzenia brandowych odcinków jest to, by były oglądane z wyboru.
- Publikowanie klasycznych reklam – nawet największe korporacje i instytucje popełniają ten błąd: traktują YouTube jako repozytorium spotów i archiwum materiałów i co gorsza, zupełnie bez świadomej kontroli. Nietrudno znaleźć na ich kanałach tytuły filmów pod którymi wyłączona jest możliwość komentowania.
Po co Twojej marce kanał na YouTube i jakie są z tego korzyści?
Niech fakty mówią same za siebie:
- w ciągu ostatnich 3 lat czas spędzany na YouTube wydłużył się 5-krotnie, podczas gdy oglądalność telewizji stopniowo spada,
- Polacy w wieku 16-24 lata oglądają już o 20% mniej linearnej TV niż jeszcze kilka lat temu,
- grupa tzw. light TV viewers (oglądających telewizję mniej niż godzinę dziennie lub wcale) stale się powiększa.
W związku z tym oczywista staje się konieczność rozszerzania działań digitalowych marki, które zapewnią dobudowanie zasięgu i częstotliwości w grupie docelowej. Wśród nich wyróżnia się właśnie kanał na YouTube, który przynosi konkretne profity:
- dociera z komunikacją marketingową tam, gdzie jest uwaga konsumentów,
- pozwala kształtować przekaz, tak aby konsumenci odbierali go z przyjemnością i z wyboru,
- stanowi wiarygodne źródło informacji i pozwala na lojalizowanie grup, do których trudno dotrzeć innymi kanałami komunikacji,
- umożliwia długie życie treści, które dodatkowo są wysoko pozycjonowane w wyszukiwarkach (zarówno w YouTube, jak i w Google),
- zapewnia znaczną przewagę konkurencyjną w medium o mniejszym wysyceniu przekazami reklamowymi,
- umożliwia dokładną analitykę i pomiar efektywności działań, a dzięki swojej interaktywności i społecznościowemu charakterowi – zdecydowanie lepsze rozumienie własnych odbiorców i odkrywanie niedostępnych wcześniej insightów,
- jest długotrwałą i pochłaniającą wiele zasobów inwestycją – ale jest to inwestycja o największym zwrocie.
Lekcja 1. 5 podstawowych zasad prowadzenia kanału marki
- Kanał musi być zbudowany wokół tematu/pasji. Dodatkowe, niezwiązane z głównym przesłaniem treści, nie tylko zaburzają pozycjonowanie w algorytmie YouTube’a, ale również utrudnią pozyskiwanie odbiorców. Kanał marki, gdzie wrzucasz tylko reklamy, nie będzie platformą do komunikacji.
- Algorytm kocha regularność – format kanału musi być na tyle pojemny, aby umożliwiał regularną, długotrwałą komunikację.
- YouTube to nie blok reklamowy – jeżeli treści nie będą atrakcyjne, a będą przeładowane komunikatem reklamowym, zostaną odrzucone przez widzów.
- Buduj społeczność – korzystaj z benchmarków, jakimi są influencerzy. Wykorzystuj pozostałe platformy social mediowe, crossy z innymi twórcami do promocji własnego kanału.
- Ciągle optymalizuj – w przeciwieństwie do działań w telewizji, na YouTubie otrzymujesz ciągły feedback (zarówno intencjonalny, wyrażony w komentarzach, jak i pasywny, w postaci odpływu widzów z kanału). Dzięki temu masz możliwość polepszania swoich treści i przyciągania nowej widowni.
Czy to strzał w dziesiątkę dla Twojej marki?
Własny kanał jest dla Ciebie, jeśli Twoja grupa docelowa ogląda YouTube. Brzmi banalnie, ale ocena potencjału grupy docelowej na YouTube powinna być pierwszym i najważniejszym krokiem przed podjęciem inwestycji. Na przykład jeśli Twoja grupa docelowa jest bardzo szeroka i są to osoby w młodym wieku (13-35 lat) – jest duża szansa, że stworzysz rozrywkowy kanał, dzięki któremu zdobędziesz uwagę osób, do których ciężko dotrzeć innymi środkami przekazu (niezbyt często oglądają telewizję oraz nagminnie korzystają z AdBlocków). Jeśli jednak celujesz w targety powyżej 55. roku życia – reklamy telewizyjne będą zdecydowanie lepszym wyborem.
Kanał marki niekoniecznie jest dla Ciebie, jeśli oczekujesz natychmiastowych efektów albo chcesz wystartować z jednorazową promocją produktu lub usługi.
Kanał marki jest też rozwiązaniem dla Ciebie, jeśli kierujesz swoje produkty lub usługi do jasno określonej lub wyspecjalizowanej grupy docelowej. W takiej sytuacji wykorzystanie innych mediów (np. telewizji) może okazać się bardziej kosztowne i mniej efektywne ze względu na treść, którą chcesz skierować do specyficznego targetu. YouTube da Ci możliwość dotarcia do ekspertów w dziedzinie, w której się specjalizujesz. Kanały tematyczne (o czymś) z grupą widzów o jasno określonych zainteresowaniach to ulubieńcy algorytmów platformy, w dużej mierze dlatego, że odpowiadają bezpośrednio na pytania, które grupa odbiorców może zadawać za pośrednictwem wyszukiwarki (zarówno Google, jak i YouTube).
Kanał marki niekoniecznie jest dla Ciebie, jeśli oczekujesz natychmiastowych efektów albo chcesz wystartować z jednorazową promocją produktu lub usługi. Niezależnie od nakładów i budżetów budowanie społeczności, kształtowanie ich nawyków i produkcja jakościowych materiałów po prostu wymagają czasu.
...Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem