Dołącz do czytelników
Brak wyników

DigitalPR

18 marca 2022

NR 9 (Luty 2022)

Digital PR a widoczność marki online – co zrobić, żeby wyróżnić się na tle konkurencji?

0 969

Ze względu na ciągły rozwój branży e-commerce i płynne przenikanie się sfery offline z online obecność firm w internecie, dbanie o ich wizerunek oraz widoczność stały się pozycjami obowiązkowymi na checkliście każdego marketera i PR-owca. Tradycyjne działania public relations zostają w wybranych sektorach zastąpione tymi digitalowymi, ponieważ ich skuteczność i koszty związane z promocją wypadają zdecydowanie przystępniej. Jak dobrze wykorzystać dostępne na rynku narzędzia? W jaki sposób skutecznie połączyć SEO, PR i content?

Digital PR, czyli cyfrowa wersja tradycyjnego public relations

Tradycyjny PR ma na celu dbanie o pozytywny obraz przedsiębiorstwa lub jednostki i kojarzy się głównie z aktywnościami wiązanymi z prasą, telewizją, radiem czy wydarzeniami branżowymi. Poza aspektem wizerunkowym PR przyjmuje również funkcję edukacyjną oraz integracyjną, a PR-owcy dbają o przepływ informacji do opinii publicznej i wewnątrz organizacji czy sprawną komunikację. Wystąpienia, wywiady, komentarze w audycjach, angażujące warsztaty i publikacje w czasopismach – takie akcje PR-owe podejmowane są najczęściej, gdy wprowadza się na rynek nowy produkt lub usługę bądź chce się popracować nad wizerunkiem marki czy relacjami z otoczeniem.
Rozwiązania te przyjmują jednak schemat, gdzie Twój klient jest biernym odbiorcą komunikatów, które do niego kierujesz – może je usłyszeć, zobaczyć albo przeczytać, ale już niekoniecznie na nie odpowiedzieć – przynajmniej nie od razu. Naprzeciw takim praktykom wychodzi Digital PR, czyli strategia wykorzystywana do promocji przedsiębiorstwa, osoby lub grupy osób w sferze online przy pomocy cyfrowych narzędzi. Obejmuje działania standardowego PR-u, dodatkowo wzmocnione aktywnością w social mediach. Dzięki temu Twoja marka jest w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami – zachęca ich do dialogu i wywołania dyskusji.
Cyfrowy PR może obejmować:

POLECAMY

  • filmy promocyjne umieszczane na stronie bądź w social mediach,
  • transmitowane na żywo relacje, webinary oraz wystąpienia,
  • artykuły publikowane na biurze prasowym,
  • blog firmowy,
  • strony internetowe i landing pages,
  • recenzje w formie opinii tekstowych, ocen czy wideorelacji,
  • newslettery,
  • współpracę z influencerami,
  • podcasty,
  • konkursy online,
  • profile w social mediach,
  • publikacje na portalach branżowych.

Kluczowe jest płynne przenikanie się tradycyjnego PR-u z jego cyfrową wersją, dlatego warto wykorzystywać np. profile w social mediach do promocji artykułu stworzonego dla czasopisma w formie drukowanej oraz wydarzeń odbywających się offline. Praktyki digital PR-u dają wiele korzyści związanych z budowaniem pozytywnych relacji z odbiorcami i wzrostem ich zaufania, rozpoznawalnością marki, usprawnieniem komunikacji czy dbaniem o dobry wizerunek. Należy jednak pamiętać, żeby nie umniejszać skuteczności wybranej strategii ze względu na specyfikę branży bądź naszych preferencji. W zakresie PR-u szczególnie ważne jest przenikanie się kanałów online i offline, a także mierzenie efektów poszczególnych działań.
 

Rys. 1. Wzajemne przenikanie się SEO, contentu i PR-u. Źródło: delante.pl


Digital PR a SEO i content

W kontekście zadań związanych z PR coraz częściej mówi się o ich synergii z pozycją strony lub marki oraz widocznością w wynikach wyszukiwania. SEO PR odnosi się do optymalizacji i pozycjonowania, a także wizerunku w ramach strategii e-marketingowej.
Budowanie mocnej pozycji marki w strefie online jest możliwe przy wykorzystaniu:

  • content marketingu i regularnych publikacji,
  • dostarczania wartościowych i angażujących treści,
  • aktualizacji na profilach w social mediach, a także dodawania do informacji prasowych fraz kluczowych powiązanych bezpośrednio z firmą oraz jej usługami i produktami.

Przy doborze odpowiednich słów wyszukiwanych przez potencjalnych klientów należy wcześniej stworzyć targetowanie i określić tzw. grupę docelową i personę, a następnie dopasować styl, język oraz miejsce publikacji komunikatów, do których finalnie zostaną dopasowane frazy. Słowa kluczowe powinny zawierać w sobie schemat nazwy firmy lub dodatkowe określenia odnoszące się do najchętniej wybieranych z oferty pozycji, nazwy miasta czy wyrażeń takich jak promocja, cena bądź opinie – szczególnie w branży e-commerce. Warto korzystać z narzędzi wskazujących tzw. potencjał, czyli średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, oraz sugestie zapytań wpisywanych przez użytkowników – np. Answer The Public czy Ubersuggest.

Jak możesz dodatkowo pomóc, wykorzystując PR do działań związanych z SEO, rozpoznawalnością i widocznością?

  • Publikując artykuły na blogach i portalach wraz z tzw. linkami do-follow (przekazującymi część mocy ze strony) do firmowej domeny.
  • Zachęcając użytkowników do oznaczania profilu marki poprzez wzmianki w social mediach.
  • Tworząc przydane infografiki i grafiki, które będą chętnie udostępniane dalej z podaniem źródła – linku do strony.
  • Współpracując z influencerami wspominającymi o wybranych produktach czy usługach – poprzez oznaczenie nazwy brandu.

Żeby być na bieżąco ze wszystkimi informacjami pojawiającymi się w internecie, korzystaj z narzędzi pozwalających na śledzenie wzmianek o Twojej firmie, np. Brand 24, Sotrender czy Google Alerts – 
dzięki temu możesz od razu reagować, włączać się do dyskusji, a także budować strategię linkowania.
Jeżeli chcesz zadbać o pozytywny wizerunek w strefie online, zapanować nad sytuacjami kryzysowymi czy walczyć z czarnym PR-em – sprawdź strategię NPRS – Net PR Synergy. Twoim celem będzie wyszukanie komunikatów i materiałów prasowych, które pokażą markę z jak najlepszej strony, a jeżeli ich brakuje – skupić się na zadaniach mogących je pozyskać. W następnym kroku przy pomocy SEO, pozycjonowania i odpowiedniego doboru fraz powiązanych z brandem możesz podnieść ich widoczność, aby wybrane publikacje znalazły się w pierwszej 10 wyszukiwań.

Pomocne narzędzia w prowadzeniu i weryfikowaniu działań Digital PR

W celu osiągnięcia jak najlepszych wyników w zakresie cyfrowego PR pomocne okazać się mogą narzędzia badające efektywność podejmowanych działań. W zależności od założonych strategii oraz ustalonych celów należy zwrócić uwagę na kilka przydatnych platform:

  • Google Analytics pomoże Ci w weryfikacji i odczytywaniu zebranych danych oraz analizowaniu zachowań Twoich odbiorców na stronie internetowej. Monitoruje m.in. podstawowe informacje o użytkownikach, ich zainteresowaniach, wyszukiwaniach w internecie, najczęściej odwiedzane przez nich witryny czy obecnych trendach.
  • Prowly jest miejscem, które pozwala na kompleksowe zarządzanie zakresem cyfrowego PR-u m.in. na wysyłkę informacji bezpośrednio do mediów, biur prasowych czy dziennikarzy. Dzięki udostępnionym bazom odnajdziesz właściwych specjalistów, stworzysz i rozdystrybuujesz notatki prasowe. PR-owcy cenią to narzędzie głównie ze względu na intuicyjne działanie.
  • Mediatoolkit – narzędzie przydatne w pracy każdego PR-owca i marketera, pomagające w śledzeniu i monitorowaniu wszelkich wzmianek m.in. w opublikowanych artykułach, komentarzach czy hashtagach umieszczonych w mediach społecznościowych na temat firmy. Mediatoolkit ocenia wszystkie wzmianki o marce na różnych kontach, platformach, blogach w czasie rzeczywistym.
  • Buzzsumo służy do śledzenia opublikowanych materiałów w mediach społecznościowych, a również udostępniania contentu w wybranych witrynach. Na stronie znaleźć można nie tylko treści, które pozytywnie działają na zaangażowanie odbiorców, ale także pozwalają nawiązywać współpracę z influencerami, analizować dane, pomagające opracować strategię marketingową czy monitorować komentarze i trendy, mające wpływ na Twoją markę.
  • Ahrews to uniwersalne narzędzie SEO pomagające ocenić jakość witryny, sprawdzające pozycję domeny i wyszukiwania dokonywane przez użytkowników czy słowa kluczowe dla konkretnych artykułów. Dzięki Ahrews zoptymalizujesz również swoją domenę, przeanalizujesz k...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    Sandra Kluza

    sandra@conture.pl
    Sales & Marketing Director w agencji content marketingu i copywritingu – Conture. Zarządza pracą działu kreatywnego oraz sprzedaży. Odpowiada za ofertę marki i jej rozwój. W pracy ceni sobie zaangażowanie, dynamizm działania i dążenie do celu. Z szeroko pojętym marketingiem związana od 6 lat. Z wykształcenia filolog polski.
     

    Daria Kwapich

    daria@conture.pl
    Senior Key Account Specialist w Conture – agencji content marketingu i copywritingu, odpowiada za sprzedaż usług firmy i utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami. W pracy ceni sobie indywidualne podejście do klienta i terminowość. Prywatnie miłośniczka literatury motywacyjnej. Z wykształcenia dziennikarka, z zamiłowania handlowiec.