Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Good practices

7 czerwca 2022

NR 10 (Maj 2022)

Brand purpose a PR i wizerunek marki

0 698

Świadomi klienci mają decydujący wpływ na zmianę sposobu funkcjonowania rynku. Coraz więcej konsumentów postrzega cel marki jako ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktu lub usługi. Brand purpose to główna inicjatywa danej firmy, określająca powód jej istnienia i wykraczająca poza sferę skupiania się wyłącznie na zyskach. Za pomocą jasno określonego celu przedsiębiorstwa łączą się w emocjonalnej więzi z klientem. Czym jest idea brand purpose? W jaki sposób wpływa na zwiększone zaangażowanie konsumentów?

Brand purpose w kształtowaniu PR-u – czym się charakteryzuje?

Cel marki jest istotny, ponieważ pokazuje klientom, że firma nie stanowi jedynie produktu lub usługi, lecz kieruje się wartościami, które są większe i bardziej znaczące niż samo przynoszenie zysków. „Brand purpose to natchniony powód istnienia marki, ważniejszy od zwykłego zarabiania pieniędzy” – mówi Simon Sinek. Pokolenie konsumentów oczekuje reprezentowania idei, czyli czegoś więcej niż samej sprzedaży produktów. Klienci spodziewają się, że marki za pomocą nawiązywania więzi z odbiorcą chcą inspirować, prezentować perspektywiczny punkt widzenia, a także podejmować działania, których celem ma być pozytywny wpływ na świat.

POLECAMY

W obrębie tematyki brand purpose zaobserwować można też pewne błędne przekonania. Jednym z głównych nieporozumień jest założenie, że nadrzędnym celem danej firmy muszą być wyłącznie inicjatywy na rzecz dobra społecznego, dotyczące np. ekologii, CSR lub cause marketingu. Każda z nich może być wynikiem dobrze przeprowadzonego brand purpose. Nie są to jednak wszystkie możliwości1, a przedstawiana przez markę idea powinna przejawiać się we wszystkich możliwych aspektach: od rozwoju produktu, przez doświadczenie konsumenta, aż po sam sposób, w jaki przeprowadza się marketing.


Zdj. 1. „Złoty krąg” według Simona Sineka. Źródło: medium.com


„Złoty krąg” Simona Sineka, czyli idea wprowadzona w jego poradniku biznesowym Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, zakłada, że dla każdej firmy w strategii komunikacji ważniejsze jest pytanie „dlaczego?” niż „co?” i „jak?”. Przedsiębiorcy nie mają zazwyczaj problemu z odpowiedzią na pierwsze z nich, które jest głównym powodem zysków i rozwoju. Zdawanie sobie sprawy z „jak?” pomaga w przebiciu się przez konkurencję i przedstawieniu unikalnych cech oraz strategii danej oferty. Ostatecznie jednak to dopiero odpowiedź na pytanie „dlaczego?” potrafi szczegółowo określić główny sens istnienia marki.

Na czym polega tworzenie brand purpose?

Tworzenie brand purpose opiera się na dwóch filarach, które kształtują cały proces jego budowy. Pierwszy z nich – określany mianem podejścia retrospektywnego – opiera się na głównych powodach istnienia danej firmy. Warto wówczas przyjrzeć się jej historii oraz korzeniom. Można zwrócić uwagę np. na założycieli przedsiębiorstwa i motywy, jakimi się k...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy