Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Na czasie

31 sierpnia 2020

5 zaangażowanych polskich marek, które warto obserwować

68

Marki coraz chętniej angażują się społecznie. Neutralność jest już passé, dziś liczy się mówienie głośno o sprawach budzących kontrowersje. Konsumenci wybierają produkty już nie tylko przez wzgląd na jakość i cenę, ale także wartości, takie jak równość czy tolerancja. Ten trend sprawia, że marki wypełniają lukę po oficjalnych instytucjach społecznych, które tracą zaufanie, szczególnie młodych ludzi.

Przedstawiamy pięć polskich marek, które w coraz bardziej spolaryzowanym świecie wybrały odważną komunikację i stworzyły platformy do wyrażania poglądów wykraczających poza świat zwykłych wyborów konsumenckich.

POLECAMY

1. Your KAYA

Your KAYA, polska marka organicznych produktów higieny intymnej, umiejscowiła zaangażowanie społeczne w centrum swojej strategii. Od ponad dwóch lat podkreśla, że zmiana rzeczywistości zaczyna się od języka. Kluczowe znaczenie w budowaniu tożsamości marki ma akcja #mensTRUEacja. Jej celem jest zachęcenie do mówienia wprost o okresie i zastąpienie sformułowań w rodzaju „te dni” językiem naturalnym, a tym samym przełamanie tabu narosłego wokół menstruacji. Służy temu m.in. grupa dyskusyjna na Facebooku pod tą samą nazwą, która jest miejscem do nieskrępowanych rozmów o miesiączce i wszystkich innych aspektach kobiecości. Od początku stronie Your KAYA towarzyszy śmiały w treści blog, na którym poruszane są ważne dla kobiet tematy. Marka zainicjowała też akcję społeczną #27maja wspierającą kobiety bez dzieci. Stanęła również po stronie społeczności LGBT, umieszczając w social mediach tęczową wersję swojego logo i treści wspierające osoby nieheteronormatywne. Ponadto w ostatnim czasie zaniechała stosowania żeńskich końcówek w odniesieniu do swojej społeczności, chcąc zaakcentować, że menstruują nie tylko kobiety, ale także np. osoby transpłciowe czy niebinarne. 

  – Dzięki sprawnej komunikacji marki mają dziś dużo lepsze dotarcie do ludzi niż tradycyjne instytucje – powiedział Marek Gut, CEO Your KAYA. – Co ciekawe, kontrowersyjne kwestie podnoszą zazwyczaj nie korporacje, ale młode biznesy, nierzadko start-upy, które dysponują mniejszymi budżetami marketingowymi.

 

 2. Risk made in Warsaw

RISK made in Warsaw to koncept modowy, który zdobywa uznanie, angażując się społecznie. Marka wyraźnie opowiada się za miłością i wolnością, a przeciw dyskryminacji i marginalizacji społecznej wobec osób nieheteronormatywnych. Niedawno wystartowała z kampanią wspierającą społeczność LGBT – Risk for love – której towarzyszy kolekcja ubrań o tej samej nazwie. Symbolem kolekcji jest oczywiście tęcza. Projektując ubrania z motywem tęczy, właścicielki miały prosty cel, aby każdy kto je nosi, mógł manifestować swoje poparcie dla osób LGBT. Jednocześnie marka zdecydowała się na komunikację, która pokazuje rozmaite odcienie miłości, zapraszając do udziału w kampanii osoby o różnych orientacjach seksualnych, w różnym wieku i wykonujących różne profesje. Część zysków ze sprzedaży rzeczy z kolekcji Risk for love marka przeznaczyła na organizowaną przez Kampanię Przeciw Homofobii akcję „Popieram związki”, która promuje równość małżeńską i związki partnerskie.

3. Local Heroes

Local Heroes, topowa marka polskiego streetwearu, we współpracy z #Sexedpl – fundacją stworzoną pod skrzydłami modelki i aktywistki społecznej Anji Rubik – wydała mini kolekcję ubrań. Kolekcja t-shirtów i bluz ze specjalnymi grafikami ma celu promocję rozmów o seksie, miłości, tolerancji i samoakceptacji, a także przypomnienie, że każdy, niezależnie od tożsamości seksualnej, ma prawo do szczęścia. Środki pozyskane ze sprzedaży odzieży z kolekcji #SEXEDPL x Local Heroes wsparły inicjatywę Dziewuchy Dziewuchom.

4. Kubota

Kubota, marka, której kultowe klapki przeżywają obecnie renesans, zaproponowała model z logo w barwach tęczy. 5 złotych z każdej sprzedanej pary tęczowych klapków Kubota trafia do Stowarzyszenia Grupy Stonewall, które wspiera osoby LGBT+. Ciekawe jest to, jak marka radzi sobie z negatywnymi komentarzami w mediach społecznościowych. Nie kasuje żadnych wpisów, ale tym komentatorom, którym z tolerancją wyraźnie nie po drodze, daje sygnał, że nie będzie ich zatrzymywać. W ten sposób kulturalnie żegna homofobicznych klientów.

5. Miya Cosmetics

Miya Cosmetics jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się marek kosmetycznych w Polsce. Od momentu powstania posługuje się hasłem #JestemGotowa. Ma ono definiować produkty, których zadaniem jest skuteczne i szybkie działanie, dzięki czemu kobieta ma więcej czasu na inne aktywności. Jednak te dwa słowa to nie tylko hasło reklamowe, ale również wezwanie do działania, decydowania o swoim życiu i gotowości do wspierania innych kobiet. Tym hasłem marka także podkreśla, że każda kobieta może być silna i niezależna, zasługiwać na szacunek, miłość i sprawiedliwe traktowanie. Za tymi słowami idzie realne wsparcie. Marka postanowiła wesprzeć Centrum Praw Kobiet i przekazuje tej fundacji 10% zysku ze sprzedaży wybranych zestawów kosmetycznych.

 

 

Przypisy