Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polecamy

17 stycznia 2023

Trendy w branży gastronomicznej

0 1527

Sytuacja gospodarcza i ewoluujące zachowania konsumentów wymuszają zmiany na przedsiębiorcach, którzy chcą sprostać wyzwaniom i muszą dostosować się do nowej rzeczywistości. Odbudowanie strat po pandemii wymaga odświeżenia biznesu i zastosowania rozwiązań, które ulepszą doświadczenia klientów w sektorze gastronomicznym. Jakie trendy przewidywane są w nadchodzących sezonach w branży HoReCa? Co warto wdrożyć w swoim lokalu, by wyróżniać się na tle konkurencji? Podpowiadamy

Gospodarka cyrkularna

Coraz więcej firm skłania się ku zastosowaniu gospodarki cyrkularnej, czyli rozsądnego, zrównoważonego wykorzystania zasobów w restauracji, co jest wyrazem odpowiedzialności – dbałości o ekologię i oszczędności dla firmy. Pojęcie to powinno dotyczyć takich kwestii jak:

  • skrócenie łańcucha dostaw – wybór dostawców regionalnych, którzy posiadają w ofercie większość potrzebnych towarów i również dbają o obieg zamknięty, korzystanie z sezonowych i lokalnych produktów.
  • stosowanie opakowań, które mogą być ponownie wykorzystane, recyklingowanych i biodegradowalnych, segregowanie śmieci,
  • dostosowanie produkcji do zapotrzebowania – właściwe planowanie, odpowiednie magazynowanie i zarządzanie żywnością,
  • budowanie świadomości zespołu na temat wykorzystania produktów, optymalizacja kosztów, wprowadzenie rozwiązań zero waste,
  • wymiana sprzętu na energooszczędny.

Zrównoważony rozwój to nie tylko modny trend, ale konieczność, która obniży koszty prowadzenia lokalu gastronomicznego i pozwoli chronić środowisko.

Krótsze menu, jakość i pochodzenie składników

Wzrost świadomości konsumentów wpływa na to, że chcą być pewni jakości potraw. Pragną, by zamawiane dania były świeże i sporządzone z najlepszych produktów. Klienci chcą, by jedzenie było nie tylko smaczne, ale też zdrowe. Korzystanie z sezonowych produktów pomaga wydobyć pełnię smaku, przygotowane posiłki są wartościowe odżywczo. Warto zadbać o to, by menu było krótkie i dopracować je do perfekcji. Pozwoli to stać się mistrzem w danej dziedzinie i zminimalizować straty magazynowe.

Coraz bardziej popularne staje się stosowanie strategii menu engineering, czyli opracowania zestawu potraw, które przynoszą największe zyski. Działanie to dotyczy regularnej analizy karty dań i wprowadzaniu ulepszeń. Jak pokazuje sondaż Gallupa, konsumenci poświęcają średnio 109 sekund na przeglądanie menu – jeśli będzie odpowiednio sporządzone, skłoni gości do wybierania konkretnych pozycji, co znacząco wpłynie na zyski lokalu gastronomicznego1. Karta menu zarówno ta tradycyjna, jak i wirtualna poza atrakcyjnością dań powinna mieć interesującą i przejrzystą formę dla klientów. Jedną z nowości, która została zainicjowana podczas pandemii i jest coraz chętniej wykorzystywana w branży gastronomicznej, jest stosowanie kodów QR do składania zamówień zarówno online, jak i w lokalu.

Zamawianie posiłków online

W 2021 roku z opcji zamawiania posiłków online skorzystało o 16,9% osób więcej niż rok wcześniej2. Tendencja wzrostowa się utrzymuje, a wirtualne restauracje stają się przyszłością branży gastronomicznej. Według raportu Rebel Tang szacuje się, że do 2030 roku ponad połowa zamówień na wynos pochodziła będzie z lokali, które działają jako ghost kitchen, czyli kuchnie wydające wyłącznie dania na dowóz. Niemal 70% respondentów odpowiedziało, że zamówiłoby jedzenie z punktów serwujących wyłącznie posiłki na wynos3. Przestawienie się na rynek dowozów było szansą na przetrwanie w czasie lockdownu, trend ten wciąż się utrzymuje, klienci chętnie korzystają z popularnych aplikacji do składania zamówień. Kuszącą opcją jest również wprowadzenie programów lojalnościowych dla stałych klientów.

Zatrudnianie pracowników tymczasowych przez aplikacje

Sektor gastronomiczny mocno ucierpiał przez sytuację związaną z wprowadzeniem obostrzeń. Wiele punktów musiało ograniczyć działalność i zwolnić pracowników. Odradzająca się branża potrzebuje ludzi do pracy. Jednym z pomysłów na to, jak nawiązać współpracę z osobami, które mają doświadczenie w gałęzi HoReCa, jest skorzystanie z nowoczesnej aplikacji Workinn.app (https://workinn.app/). Przy jej pomocy można znaleźć pracowników tymczasowych. Zatrudnienie studenta na umowę zlecenie pomoże w ograniczeniu kosztów. Z portalu korzystają osoby, które liczą na dodatkowe zlecenia i szukają elastycznych form nawiązania współpracy. System umożliwia szybką weryfikację kandydatów i skraca czas rekrutacji. To bezpieczny i wygodny sposób na pozyskanie wykwalifikowanego personelu.

Przypisy