Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategia

16 listopada 2022

NR 12 (Listopad 2022)

Start-up w mediach – jak dobrze wystartować z komunikacją?

0 1660

Poruszanie się po intrygującym świecie biznesu to wyzwanie, z którym na co dzień mierzy się wiele firm, w tym nawet tak wytrwani gracze, jak duże i doświadczone przedsiębiorstwa. Nie dziwi więc fakt, że biznesowy krajobraz, jaki roztacza się nad start-upami, sprawia, że i one mogą potrzebować komunikacyjnego wsparcia. Z pomocą w budowaniu świadomości marki i w mocnym ugruntowaniu pozycji na rynku przychodzą działania PR.

Powstawanie produktu lub usługi, sprzedaż, szukanie finansowania zewnętrznego czy marketing to etapy budowania start-upów doskonale znane ich założycielom i będące powodem maksymalnego zaangażowania. Tymczasem działania public relations przez niektórych traktowane są nieco po macoszemu, a nawet upatrują oni w nich m.in. niepotrzebnych kosztów. Dlaczego warto zainwestować w PR przede wszystkim czas, a może i pieniądze?

POLECAMY

Rozdajesz swoje karty

Samo budowanie reputacji marki od podstaw ma zasadniczą zaletę: można zacząć z czystą kartą.
Od początku możesz jasno określić, jak będzie działał Twój biznes, jakie kluczowe wartości zaproponujesz klientom czy też co chcesz, aby wiedzieli o Tobie Twoi odbiorcy. Sam wyznaczasz i kontrolujesz narrację.

Po pierwsze: analiza

Podobnie jak działalność biznesowa przechodzi przez różne etapy, tak samo jest w przypadku komunikacji – pracę nad wizerunkiem start-upu warto podzielić na poszczególne sekcje. Zanim przystąpisz do planowania kroków z tym związanych, warto jednak zająć się analizą sytuacji wyjściowej. Doskonałym narzędziem może okazać się analiza SWOT, w której weźmiesz pod uwagę cztery aspekty: mocne i słabe strony, jak również szanse oraz zagrożenia związane z firmą. Jeśli Twój produkt/usługa już ujrzały światło dzienne, dobrym wskaźnikiem zalet i wad, szans oraz zagrożeń mogą być m.in. opinie klientów czy partnerów. Jeśli zaś jesteś jeszcze przed historycznym momentem ogłoszenia swojej działalności światu, to możesz po prostu przeprowadzić pewnego rodzaju symulację i rozpatrzenie różnych scenariuszy. To z pewnością pomoże Ci się przygotować na przyszłość.

Lista wyzwań dla start-upów, w których PR może być pomocny:

  • oficjalny start działalności
  • launch produktu/usługi
  • zwiększenie liczby klientów
  • dotarcie do nowych grup odbiorców
  • edukacja opinii publicznej
  • pozyskanie finansowania 
  • skalowanie działalności poza krajem


Konkurencja nie śpi

Istotne jest także, abyś uważnie rozejrzał się po rynku i zmapował dokładnie swoją konkurencję. Na etapie tworzenia biznesplanu na pewno już to zrobiłeś, ja jednak zachęcam do zapoznania się z tym, co i jak Twoja konkurencja komunikuje w mediach, co o niej piszą i z jakim feedbackiem się spotyka. Jakich kanałów do komunikacji używa, czy przygotowuje badania, w jakich tematach wypowiada się ekspercko, czy bierze udział w eventach branżowych. Przejrzyj również ostatnie raporty branżowe – bądź na bieżąco z tym, o czym się mówi w Twoim sektorze.
 

Rys. 1. Post dziennikarki Aleksandry Ptak. Źródło: LinkedIn


Akcja identyfikacja

Na całkowitym początku komunikacyjnej (choć nie tylko) drogi należy określić i ugruntować swoją tożsamość, dobrać kluczowe przesłania i treści, które zostaną przekazane do wcześniej zidentyfikowanych grup docelowych, tak aby pokazać skalowalność biznesu. Aby skutecznie przemówić do odbiorców, musisz być wiarygodny, dlatego niezwykle istotne jest również wyznaczenie celów komunikacyjnych. Mogą to być np. pozycjonowanie firmy jako pioniera na rynku, dotarcie do jak najliczniejszej grupy docelowej czy też zwiększanie eksperckości. Warto także trzymać kurs na obrane wcześniej cele taktyczne (np. wzmocnienie lub utrzymanie dobrych relacji z dziennikarzami branżowymi) oraz biznesowe (np. wzrost sprzedaży, dotarcie do inwestorów). Kiedy cele są już jasne, o wiele łatwiej jest zbudować spójny i przystępny przekaz.
Strategia PR dla start-upów powinna mieć cele specyficzne dla tego typu firmy. Musi odpowiadać na potrzeby i wyzwania związane z byciem nową firmą na rynku, zaczynając od krótkoterminowej koncentracji na budowaniu świadomości marki.

Zrozum swoich odbiorców

Istnieją dwie główne grupy odbiorców, o których należy pamiętać podczas pracy nad wizerunkiem. Pierwszą z nich są media, które mają wpływ na kolejną grupę, czyli tę, do której bezpośrednio kierowana jest Twoja strategia. Tutaj odbiorcy mogą się różnić w zależności od obranego celu – np. w przypadku, gdy chcesz pozyskać finansowanie zewnętrzne, będą to inwestorzy, a gdy ogłosisz launch produktu – potencjalni klienci.

Dobry plan

Gdy masz już za sobą etap analizy wyjściowej, identyfikacji i ustalenia, do kogo mówisz, przychodzi ten czas, kiedy o Twoim start-upie powinno zrobić się głośno. W tym momencie przystąp do wytypowania narzędzi PR oraz planowania kanałów komunikacji, które posłużą Ci do zaistnienia w świadomości Twoich odbiorców. Nie wiesz, kiedy warto dzielić się ze światem newsami o swoim biznesie? Spokojnie! Jest kilka dobrych okazji do komunikowania. Oto one:

  • Start działalności
    Wejście na rynek to dobry pretekst do rozpoczęcia komunikacji. Samo powstanie start-upu nie wystarczy jednak, żeby zainteresować media. W Twojej komunikacji powinny wybrzmieć kluczowe cele biznesowe, które chcesz osiągnąć, oraz wyzwanie, na które odpowiada Twoja firma. Pamiętaj, aby nie składać obietnic bez pokrycia – komunikuj wyłącznie to, co wiesz, że jesteś w stanie „dowieźć”.
  • Launch produktu/usługi
    Pojawienie się na rynku nowego produktu lub usługi to oczywista okazja do podjęcia komunikacji przez start-up. Wydarzenie to ma kluczowe znaczenie m.in. dla potencjalnych inwestorów, partnerów biznesowych oraz klientów. To, co w tym przypadku ważne, to nie tylko sposób działania Twojego rozwiązania, ale także informacja o tym, jakie potrzeby rynku będzie ono adresowało czy też jakie ma przewagi konkurencyjne. Nie może to być marketingowa laurka.
  • Pozyskanie finansowania
    To jedno z największych wyzwań dla start-upów, nic dziwnego zatem, że udana runda finansowania nie tylko cieszy, ale jest także dobrym powodem do podzielenia się tym faktem z mediami. Pozyskanie finansowania świadczy chociażby o zaradności i wiarygodności start-upu czy dobrym pomyśle na biznes. To również duży dodatek do budowania wizerunku dynamicznie działającej firmy.
  • Partnerstwa biznesowe
    Jeśli udało Ci się zbudować partnerstwo, warto głośno to podkreślić. Pokazuje ono wiarygodność liderom, inwestorom, klientom i innym interesariuszom.
  • Zdobyte nagrody/wyróżnienia
    Niewiele rzeczy cieszy tak jak uznanie innych. Zdobyte nagrody lub wyróżnienia dla Twojego start-upu w rankingach/konkursach branżowych powinieneś uczcić nie tylko wewnątrz firmy. Jeśli docenienie Twojego start-upu i proponowanego rozwiązania pozwoli Ci na intensywny rozwój organizacji czy nowe inwestycje – nie bój się tym chwalić!
  • Dołączenie nowej, ważnej postaci do Twojej organizacji
    Wzmocnienie zespołu i pozyskanie nowego pracownika to dobra okazja do komunikacji, zwłaszcza gdy jest to osoba będąca liderem, pionierem w branży, a jej dołączenie do organizacji oznacza rozwój i nowe wyzwania.
     

Jak przekonać do siebie media, czyli o pitchingu słów kilka

  1. Spersonalizowane podejście
    Każdego dziennikarza, z którym decydujesz się rozmawiać i proponować temat, traktuj indywidualnie. Nie wysyłaj masowo maili o tej samej treści. Niech Twój odbiorca czuje, że zwracasz się właśnie do niego.
  2. Znajomość dorobku dziennikarza i tematyki, jaką porusza
    Nie ma chyba nic gorszego niż wysłanie informacji prasowej na temat związany z technologią do dziennikarza zajmującego się polityką. Bądź na bieżąco z tym, o czym dana osoba ostatnio pisała i jeśli jest to bliskie obszarowi, w którym porusza się Twój biznes, wspomnij o tym w rozmowie.
  3. Jasny i szybki przekaz
    Dziennikarze codziennie otrzymują setki maili i telefonów. Szanuj ich czas. Krótko i zwięźle opisz, co masz do zaproponowania. Pokaż, dlaczego ten temat jest ważny i warty poruszenia w mediach.
  4. Słowność
    Zobowiązałeś się, że dostarczysz dziennikarzowi komentarz ekspercki? Dotrzymaj słowa, tak aby mógł on dopełnić swoich obowiązków i przygotować materiał prasowy. Zanim obiecasz coś dziennikarzowi, dwa razy upewnij się, że będziesz w stanie to „dowieźć”. Eksperci, którzy przekazują informacje na czas, trafiają do zaufanych kontaktów.


Wytypuj narzędzia i kanały komunikacji

Gdy już wiesz, o czym będziesz mówić, zaplanuj, jak będziesz mówić. W tym celu posłużą Ci wybrane przez Ciebie narzędzia i kanały komunikacji. Ich gama jest naprawdę duża, a wybór zależy m.in. od tego, co chcesz komunikować i do kogo.

  • Badania
    Jednym z najskuteczniejszych sposobów na pojawienie się w mediach jest udostępnianie świeży...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy